Eyre Peninsula: silo art, emoes, kangoeroes en mooie kusten

Silo art Eyre Peninsula

24 oktober - 27 oktober 2023

Vlag australie

Eyre Peninsula | Zuid-Australië | Australië

Bed icoon

Discovery Parks Coffin Bay

Port Lincoln Tourist Park (2x)

Camper icoon

Britz Voyager

Dagplanning Eyre Peninsula

We verlaten de uitgestrekte Nullarbor woestijn en rijden door naar Coffin Bay waarmee een nieuw hoofdstuk van onze roadtrip door Zuid-Australië is begonnen. Namelijk die van Eyre Peninsula, het puntige zuidelijke schiereiland ten oosten van de Great Australian Bight. Onderweg zien we het landschap veranderen. Droog steppelandschap maakt plaats voor glooiende graanvelden, silo art, nationale parken, schitterende baaien en veel wilfdlife.

Woolshed Caves

Halverwege de reis naar Coffin Bay maken we een tussenstop bij de Woolshed Caves. We moeten hiervoor 7 km rijden over een onverharde weg. Het is een indrukwekkende baai met een pad naar gekleurde rotsen en een grot die grotendeels volloopt met zeewater en die we ook een stukje in gaan. We hebben deze mooie plek helemaal voor onszelf, dat is het voordeel van deze rustige regio in Zuid-Australië. Het is absoluut een bezoek waard. Het waait hard dus we voelen de natuurkracht wanneer de golven op de rotsen kletteren. Je kan nog verder rijden over de onverharde weg naar Talia Beach, maar dit doen we niet.

Emoes en kangoeroes op de camping in Coffin Bay

Wanneer we na de Woolshed Caves onze reis vervolgen naar Coffin Bay komen we de nodige dieren tegen op de weg.

Zo rijden we over een slang die midden op de weg ligt (slang heeft het overleefd, want lag tussen de autobanden). Later worden we vlakbij Coffin Bay via lichtseinen gewaarschuwd door een tegenligger voor emoes langs de weg, het blijkt een moeder met twee kleintjes te zijn. Het zou een voorbode zijn voor wat we even later aantreffen op de camping: tientallen grasetende emoes tussen de campingbewoners. Ondanks dat het zo druk is op het park, houdt dit de emoes niet tegen.

Emoes op de camping

Oyster Walk

We komen eind van de middag aan in Coffin Bay. We hebben nog genoeg tijd om een paar kilometer van de Oyster Walk te wandelen. Dit is een leuk wandelpad langs de rustieke baai van Coffin Bay. Onderweg lopen we diverse kangoeroes tegen het lijf. Het is bekend dat je de meeste kangoeroes en andere wildlife ziet aan het begin of eind van de dag. Hier word je met het autorijden ook voor gewaarschuwd in Australië.

Oyster Walk Coffin Bay

Safari vanuit camper

Wanneer we terugkomen op ons Discovery Park in Coffin Bay blijkt dat de camping is overgenomen door emoes en kangoeroes. We besluiten om voorin in de camper plaats te nemen om als een soort real live National Geographic uitzending de kangoeroes voor ons te observeren. De camper staat aan de rand van een bos op een afgelegen stuk van de camping dus we zitten eerste rij. Wanneer we eten in de camper hebben we uitzicht op een groepje kangoeroes en komen een paar emoes vlak langs onze camper.

Camping Coffin Bay

Coffin Bay National Park

De volgende dag worden we wakker met een emoe met vier baby emoes naast de camper! Taferelen die in Australië zomaar kunnen gebeuren.

Baby emoes op de camping

We starten de dag in het Coffin Bay National Park. Hier moet je 10,50 AUS dollar entree betalen per voertuig, maar dit kan alleen online want er was geen balie ter plekke. Het is een mooi klein park met fraaie uitzichtpunten bij Golden Island Lookout en Avoid Lookout. Je kan hier ook het strand op rijden bij Almond Beach, maar het is stormachtig weer en het park bevat veel 4WD wegen dus we verblijven hier niet al te lang. Terug in Coffin Bay maken we een korte wandeling waarbij we een ander stuk van de Oyster Walk lopen. Een dag eerder verkenden we de baai; vandaag maken we de lus landinwaarts naar het prachtige uitkijkpunt over Coffin Bay. Deze route duurt in totaal één uur.

Oestervelden in Coffin Bay

Coffin Bay staat (net als deze hele regio) bekend als het ‘’Seafood gebied van Australië’’. Coffin Bay heeft zelfs oestervelden in zee vlak voor de kust liggen waar ook tours naar worden georganiseerd. Het heldere water van het Eyre-schiereiland biedt een ideale omgeving voor het kweken van oesters. Bezoekers kunnen genieten van verse oesters rechtstreeks van de kwekerij en zo de culinaire hoogstandjes van de regio zelf ervaren. Wij zijn geen oester fans dus laten dit links liggen.

Regenboog onthaal in Port Lincoln

Na één nacht in Coffin Bay rijden we oostwaarts naar Port Lincoln, een plaatsje van 12.500 inwoners. Hier is het heuvelachtiger, we verblijven ook op een heuvelachtige camping aan de baai. Dit maakt het moeilijk om een camperplek te vinden waar we recht kunnen staan, maar daardoor hebben we wel vrij uitzicht over de groene camping en de kust. Op het einde van de dag worden we door de natuur getrakteerd op een volledig ronde regenboog die in de baai eindigt. We durven wel te stellen dat dit de mooiste regenboog is die we ooit hebben gezien.

Lincoln National Park

Op onze eerste volledige dag in Port Lincoln bezoeken we het Lincoln National Park. Grotendeels niet geasfalteerd, maar de hoofdweg is dat sinds kort wel. We hebben informatie gewonnen en een permit (entreebewijs) gekocht bij het visitor center. Het is 45 min rijden vanaf het plaatsje Port Lincoln. We doen de 45 min hike (incl. terugweg) naar het Matthew Flinders monument. Dit is de Britse ontdekkingsreiziger die in 1802 aankwam in dit gebied.

Matthew Flinders Monument

De hike wordt zwaar verpest door de ongekende hoeveelheid vliegen die als zwermen om ons bleven hangen. Door onze petten, capuchons en zonnebrillen  kunnen we de kleine vliegen wel van ons afhouden, maar er zaten ook grote steekvliegen bij waar we meer last van hebben. Sowieso is het daarom geen prettige hike die we grotendeels joggend doen om zo min mogelijk hinder van de vliegen te hebben. We hebben al veel hikes gedaan (ook door de jungle), maar zoveel vliegen hebben we nog nooit meegemaakt.

Tip: doe deze hike alleen met een hoed waar gaas aan vast zit tegen de vliegen, een zogeheten ‘’flynet’’. Vanwege deze ervaring besluiten we deze ook te kopen. Het uitzicht over Lincoln Bay was mooi, maar we hebben er niet echt van kunnen genieten door de omstandigheden. Verder in het park pakken we alleen nog een strandje mee. We hebben vanwege de vliegen geen zin in andere hikes en we zijn beperkt doordat we geen 4WD voertuig hebben. Kortom, het Lincoln National Park was voor ons geen succes. Gelukkig hebben we met Port Lincoln Tourist Park een fijne camping om te relaxen.

Silo art in Eyre Peninsula

Silo Art Cowell

Na twee nachten verlaten we het Eyre-schiereiland voor Port Augusta, de toegangspoort tot de Flinders Range. Deze semi outback zal de laatste bestemming worden van onze roadtrip naar Adelaide. Het is 3 uur rijden waarbij we onderweg stoppen bij twee dorpjes met mooie silo art waar deze regio aan de oostkust van het schiereiland om bekend staat. We stoppen eerst in Tumby Bay en daarna bij Cowell. Eerstgenoemd plaatsje verkennen we ook nog kort. Tumby Bay is een schattig plaatsje waar in het straatbeeld veel mooie muurtekeningen te zien zijn.

Silo Art Tumby Bay
Tumby Bay muurschildering

Conclusie Eyre Peninsula

Het Eyre Peninsula is een groot schiereiland gelegen in het midden van de Australische zuidkust. Ingeklemd tussen de outback van Flinders Range (noorden), de agglomeratie van Adelaide (oosten) en de Nullarbor woestijn (westen). Je kunt zeggen dat het een uithoek is van Australië. Het is tevens een gebied met een sterke identiteit, gekenmerkt door graanvelden, wisselende landschappen, silo art, mooie baaien en veel wildlife. Niet de meest spectaculaire regio van dit immense land, maar het voelt heerlijk om hier te komen na onze gevoelsmatig eindeloze tocht door de Nullarbor woestijn. Langs de kusten van het Eyre Peninsula kun je zwemmen met haaien en zeehonden, maar wij hebben juist genoten van de vele landdieren. Kamperen tussen de talloze emoes en kangoeroes was een onvergetelijke ervaring.

3 sterren

Veel wildlife te zien op het land en in de wateren rondom het Eyre Peninsula.

Mooie silo art die typerend is voor de regio.

Een schiereiland met mooie baaien en afwisselende landschappen. Precies waar we behoefte aan hadden na de lange tocht door de Nullarbor woestijn.

⁠ ⁠⁠⁠Het waait hard op dit schiereiland. Hierdoor besloten we om de tour waar we zouden snorkelen met zeeleeuwen niet te doen vanwege verhoogde kans op zeeziekte.

Het is een regio waar je alles relatief snel gezien hebt. Twee dagen was voor ons genoeg.

Nergens hebben we zoveel last gehad van vliegen als in Lincoln National Park.