Overstappen op het spectaculaire vliegveld van Singapore

Waterval en tuinen Singapore Airport

5 oktober - 6 oktober 2019

Vlag Singapore

Singapore

Bed icoon

Overnachten op het vliegveld

Vliegtuig icoon

KLM

Na meer dan een jaar lang vakantiedagen sparen en korte vakanties los van elkaar (Dublin en Sziget), is team Traveltess weer herenigd voor een absolute droomreis: twee maanden rondreizen door Australië & Nieuw-Zeeland. Dit avontuur start in Singapore waar we een 18-uur durende overstap hebben voordat we naar Cairns verder reizen. Dit geeft ons mooi de gelegenheid om kort kennis te maken met deze hypermoderne stadstaat met al haar futuristische gebouwen.

Nadat Max vrijdag 4 oktober “gewoon” nog gewerkt heeft, vertrekken we direct door maar Schiphol waar ons een nachtvlucht met KLM te wachten staat naar Singapore. Met slechts een handvol uurtjes slaap komen we aan op één van de grootste en beste vliegvelden ter wereld: Changi Airport Singapore. Naast de vele bezienswaardigheden van het vliegveld willen we in Singapore gebruik maken van de gratis 2,5 uur durende citytour die speciaal in het leven geroepen is voor mensen met een lange overstap. Belangrijk is dat je deze tour boekt voordat je door de douane gaat, anders gaat het feest niet door. Wij kampen helaas met een ander obstakel: de laatste tour van de dag is volgeboekt.

Marina Bay Sands en Gardens by the Bay

Gardens by the Bay in de avond

Dat betekent dat we op eigen houtje Singapore moeten verkennen. Normaal geen probleem, maar hier waren we niet op voorbereid en we hebben juist uitgekeken naar een ontspannen tour zonder uitzoekerij. Met een aantal keer overstappen brengt de metro ons binnen 45 minuten naar het centrum waar we bij metrohalte Bayfront uitstappen om de spectaculaire Gardens By the Bay en Marina Bay Sands Hotel te bewonderen in het donker. Een prachtig aanzicht, deze fel verlichte surrealistische architectuur. We lopen een uur door het park van de Gardens by the Bay wanneer we vlak voor vertrek nog getrakteerd worden op een prachtige lichtshow ondersteund met bekende filmmuziek van Disney, Harry Potter en James Bond.

Zoals we vooraf wisten zijn we er tekort om naar boven te gaan bij het Marina Bays Sands Hotel of Gardens by the Bay, maar we zijn er wel van overtuigd dat we hier ooit eens terug willen komen om de tijd te nemen om alles te kunnen zien en doen in Singapore.

De nacht doorbrengen op Changi Airport Singapore

Terug op het vliegveld hebben we nog een nacht te overbruggen voor onze ochtendvlucht naar Cairns vertrekt. We hebben bewust geen hotelkamer geboekt om twee redenen:

1. Gezien onze jetlag zou proberen te slapen niet of nauwelijks zin hebben.

2. Juist nu hebben we de kans om dit bijzondere vliegveld in alle rust te ontdekken.

Waterval Singapore vliegveld

Natuurlijk voelt het zeer vreemd om door een uitgestorven mega vliegveld te zwerven (‘s nachts zijn er bijna geen vluchten dus de winkels en balies zijn veelal dicht), maar we hebben wel alle ruimte en tijd om de vele indrukwekkende kunstwerken en tuinen te bewonderen die het vliegveld rijk is. Denk aan:

• Kinetic: zwevende koperen regendruppels bij terminal 1.
  • Daisy: bloemen propeller en een glijbaan in terminal 3.
  • Flower Gardens: tuin met zonnebloemen op het dak van terminal 2.
  • Butterfly Gardens: vlindertuin van twee verdiepingen.
Waterval Singapore vliegveld

Het absoluut hoogtepunt echter is de centrale waterval in de Jewel vleugel. Dit is met 40 meter de hoogste binnenwaterval ter wereld! Het kunstwerk krijgt extra glans doordat het omgeven is door een prachtige binnentuin van 5 verdiepingen. Hier rijdt de SkyTrain dwars doorheen, dit zijn de zelfrijdende trammetjes die de drie terminals met elkaar verbinden. Al met al mag je gerust spreken van een “moderne vliegveld jungle”. En dan hebben we de zelfrijdende schoonmaak karretjes nog niet eens benoemd. In Singapore lijkt het soms al 2050....

En wat doe je als je om half 7 ‘s ochtends nog wat tijd hebt stuk te slaan voor het boarden? Dan ga je zoals wij naar één van de twee bioscopen van het vliegveld om in een volwaardige bioscoopzaal met bijbehorende beleving een film mee te pakken. Bijzonder genoeg kom ik bij een willekeurige broodjeszaak in terminal 2 nog een bekende tegen, namelijk de fitness instructeur van m’n lokale sportschool die toevallig ook een overstap heeft van een andere vlucht richting Australië.

Conclusie Singapore

Door het mislopen van de stadstour hebben we helaas maar een klein gedeelte van de highlights van Singapore gezien, maar die hebben ons zeker verleid om hier nog eens naar terug te komen. Marina Bay en de Gardens by the Bay zijn geweldig en zijn het waard om later nog eens te beklimmen en bij dag te bewonderen. Ook de andere delen van de stad zoals het entertainmenteiland Pentosa, het Flyer reuzerad, Merlion beeld en de diverse stadswijken zullen dan ook aan bod komen. Over het indrukwekkende vliegveld hadden we al veel gehoord, maar dit overtrof alle verwachtingen. Je moet het zelf zien om het te kunnen geloven.

5 sterren

✅ Unieke fantasierijke stadsarchitectuur

✅ Waanzinnig mooi en groen vliegveld

✅ Ontzettende schone stad

✅ Top infrastructuur en hoge mate van veiligheid

❌⁠⁠⁠⁠ Keerzijde van de veiligheid in Singapore zijn de camera’s die in elke straat in overvloed staan met bordjes waarop wordt aangemoedigd mensen die uit de pas lopen te fotograferen en aan te geven via WhatsApp. Het blijkt te werken maar het 'Big Brother is Watching You' gevoel bekruipt je wel. Iedereen lijkt hier ook net iets te veel netjes in het gareel te lopen, toeval?

TIP 1: zorg voor cash als je met de metro reist of een creditcard van MasterCard waarmee je zoals een ov kaart kan in- en uitchecken.

TIP 2: neem de tijd om de vele hoogtepunten van het vliegveld te bewonderen. Een lange overstap of vertraging is hier niet erg!

Foto's Singapore

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Singapore. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.

Videoverslag Singapore & Qatar

Bekijk hieronder het videoverslag van onze tussenstops op Singapore en Qatar.