Met de Eurostar in coronatijd naar Londen, of toch niet?

St. Paul's Cathedral & Millenial Bridge

EasyJet (heenreis)

Trein icoon

Eurostar (terugreis)

Het is algemeen bekend dat reizen en een pandemie geen gelukkige combinatie is. Lastig dus voor reislustige mensen, want de wereld in trekken en tripjes maken is precies waar wij energie van krijgen. Ver voor het coronavirus alles in z’n greep kreeg, hadden wij een terugkeer naar Londen gepland. Een verslag over het weerzien van een stad waar we vijf jaar geleden zoveel van genoten hebben. Ook wordt dit onze eerste buitenlandse ervaring met reizen in het COVID-19 tijdperk.

Dankzij Tessa’s drie maanden durende studieperiode in het najaar van 2015 hebben wij Londen uitstekend leren kennen. Zo zijn we al drie keer eerder samen in de Engelse hoofdstad geweest waardoor we de meeste bekende highlights kunnen overslaan. Maar voordat we ons kunnen richten tot de activiteiten waar we het Kanaal wel voor over zijn gestoken, moeten we eerst het e.e.a. kwijt over de hectische aanloop van deze trip. Ga er maar even goed voor zitten…

Heenreis vol verrassingen, hindernissen en spanning

Eén van de gevolgen van het coronavirus is dat de drempel om de landgrenzen over te gaan onwennig groot is geworden. Niet gek, want hoewel heel de wereld last heeft van de pandemie, bezit ieder land eigen regels die continu veranderen. Wij zouden zowel heen als terug met de rechtstreekse Eurostar reizen, maar door het coronavirus heeft de opstart van het traject vertraging opgelopen. Hierdoor kunnen we alleen terug direct reizen zonder overstap en is onze heenreis met de Eurostar geannuleerd. Change of plans dus. Daarop besluiten Tessa en haar vader Erik (die gezellig mee gaat omdat hij ook nog een flinke Londen wishlist bezit) om een dag later via Brussel over te stappen op de Eurostar richting Londen. Max -wiens Londen to do list een stuk kleiner is dan van het overige reisgezelschap- zou sowieso twee dagen later naar Londen gaan en kiest ervoor om met het vliegtuig af te reizen. Een gelukkig besluit zo bleek achteraf.

Easyjet vleugel

Een paar dagen na het omboeken van de heenreis wordt immers bekend dat Engeland nu België op de lijst met onveilige landen heeft gezet waarvoor geldt dat reizigers uit dit land verplicht 14 dagen in quarantaine moeten. Geen gunstig nieuws voor Tessa en Erik die dus via Brussel naar Londen reizen… Deze beslissing van de Engelse overheid komt als een verrassing en we blijven ook met veel vragen zitten. Geldt deze regel ook voor Nederlanders die enkel in België overstappen? Is het juridisch überhaupt mogelijk om quarantaine te verplichten? En zo ja, hoe wordt deze quarantaineplicht dan gehandhaafd? Wat de situatie ook niet duidelijker maakt is het handelen van de Eurostar die geen mail stuurt naar hun reizigers over de gevolgen van deze beslissing. Nog slechter: op hun website verstrekt de Eurostar onjuiste informatie. Hier staat namelijk dat reizigers uit Engeland die in België arriveren in quarantaine moeten. Een grove communicatiefout die ze pas na dagen op de website corrigeren. Met de nodige onzekerheid wagen Tessa en Erik het er op en reizen woensdagavond naar Brussel om de volgende ochtend vroeg op de trein richting Londen te stappen. Tenminste als zij door de douane komen. En precies hier ligt het probleem. Het Britse douanepersoneel is onverbiddelijk en laten hen niet door omdat zij geen vrijstelling hebben van quarantaineplicht.

Lancaster Hotel

Al waren Tessa en Erik wel doorgelaten dan hadden er 5 dagen later problemen ontstaan bij de douane op de terugweg, omdat zij dan dus nog in quarantaine moesten blijven. Een grote teleurstelling. Gelukkig laten zij zich niet uit het veld slaan en handelen snel. Er worden vliegtickets gekocht en ze reizen met de trein richting Schiphol om daar later in de middag met EasyJet naar Luton te vliegen. Gelukkig dat er nog vliegtickets beschikbaar waren die dag. Desondanks natuurlijk een vreselijke omweg die veel geld, stress en tijd gekost heeft maar uiteindelijk belanden ze wel op de plaats der bestemming! Vermoeid van een spannende reis komen Tessa en Erik aan in het statige Lancaster Gate Hotel in de wijk Bayswater.

Twee van de drie hebben Londen bereikt, maar we kunnen nog niet te vroeg juichen want Max moet twee dagen later nog vertrekken. En in coronatijd kan er in twee dagen veel gebeuren (lees: misgaan). Het gevaar bestaat immers dat Engeland na België ook Nederland op de lijst met onveilige landen zet met quarantaineplicht tot gevolg.

Oude telefooncellen Londen

Deze gedeelde vrees bleek niet onterecht, want op donderdagavond komt het nieuws dat Nederlanders vanaf zaterdag 4:00 uur inderdaad verplicht 14 dagen in quarantaine moeten in Engeland. Wat een mazzel dat ik op vrijdagavond vlieg. Ik ontloop deze quarantaineplicht dus maar op 9 uur. Een geluk bij een ongeluk! Zo overwinnen beide reisgroepen de coronahindernissen en kunnen we eindelijk van een stedentrip Londen genieten. De aanloop is anders verlopen dan we hadden voorgesteld en de voorpret veranderde ontegenzeggelijk in ''voorangst'', maar we zijn vastbesloten om de ellende en onzekerheid van de heenreis achter ons te laten en ondanks de maatregelen er het beste van te maken.

Notting Hill en Westfield

Notting Hill

Op vrijdag starten Tessa en Erik hun eerste dag in Londen met een bezoek aan Notting Hill. Deze aansprekende wijk is vooral bekend van de gelijknamige film ‘’Notting Hill’’ met acteurs Julia Roberts en Hugh Grant. In de opvallende gekleurde straten is het door het coronavirus zeer rustig, behalve op de Portobello Road Market.

Hier verblijven ze vanwege de drukte dus ook niet lang. Het middagprogramma bestaat uit shoppen bij de Harrods Outlet in het Westfield Shopping Center.

Terug naar Greenwich

Greenwich universiteit

Op vrijdagmiddag trekken Tessa en Erik naar Greenwich om de plek te bezoeken waar Tessa 5 jaar geleden ruim drie maanden met veel plezier heeft gestudeerd. Het voelt voor Tessa direct weer vertrouwd om in deze studentenomgeving rond te lopen. Ze bezoeken het prachtige University of Greenwich complex, de campus waar Tessa verbleef, Cutty Shark (beroemd 19-eeuws vrachtschip) en natuurlijk Greenwich Park. Stuk voor stuk locaties waar we een warm gevoel aan overgehouden hebben. Het vormt direct ook een besef momentje hoe snel de tijd gaat. We weten het nog als de dag van gister dat we hier destijds zoveel ronddwaalden. Na het middaguitstapje naar Greenwich brengen Tessa en Erik de middag door in het centrum waar zij de kilometerslange winkelstraten Oxford Street & Regent Street afstruinen. Aan het begin wordt Max opgehaald van het treinstation London Victoria en is het reisgezelschap op vrijdagavond compleet.

St. Paul’s Cathedral

St. Pauls Cathedral

Max en Erik willen graag St. Paul's Cathedral bezoeken dus op zaterdagochtend staan we voor de beroemde kerk met haar 108 meter hoge kenmerkende koepel. Het is zowel van buiten als van binnen een zeer indrukwekkend gebouw. De koepel heeft drie galerijen: de Whispering Gallery (Fluistergalerij), de Stone Gallery en de Golden Gallery. Met name de eerste heeft een grote aantrekkingskracht op toeristen vanwege de eigenaardigheid dat men elkaar, pratend langs de muur, op grote afstand kan verstaan. Helaas voor ons is alleen de Stone Gallery open. Voordat we de vele treden hiernaartoe nemen, doen we ons eerst te goed aan de prachtige decoratie en plafondschilderingen van de St. Paul’s. Leuke aanvulling is de gratis audiotour die bij het ticket zit inbegrepen.

Interieur St. Pauls Cathedral

Vanaf de Stone Gallery heb je 360 graden uitzicht over de Engelse hoofdstad. Het is zo mistig dat de top van The Shard gewoon onzichtbaar is! Als laatste nemen we een kijkje bij de crypten waar o.a. de Hertog van Wellington ligt begraven, de Britse oorlogsheld die Napoleon Bonaparte heeft verslagen bij de Slag om Waterloo. Andere bijzondere gebeurtenissen hier die plaatsvonden:

• St Paul's was de locatie van het huwelijk van kroonprins Charles met Lady Diana Spencer.
  • Winston Churchill is er ten grave gedragen. Bij de uitvaart van de Britse voormalige oorlogsleider luidde de "Great Tom", de grootste klok van de kathedraal, wat normaal alleen gebeurt bij de dood van vorstelijke personen en bisschoppen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de St. Paul’s doelwit van Duitse bombardementen tijdens de Blitz. Het gebouwd werd geraakt door een bom op 9 oktober 1940, maar de schade bleef gelukkig beperkt. De St. Paul's verdient namelijk met de Sint Pieter Basiliek uit Rome en de San Marco Basiliek uit Venetië een plekje in de top-3 mooiste kathedralen die we ooit hebben gezien.

Skyline Londen

Millennium Bridge, Tate Modern, Borough Market

Na ons bezoek aan de St. Paul's Cathedral lopen we via de Millennium Bridge (deze voetgangersbrug kunnen we niet los zien van de Harry Potter scene) over The Thames naar de Bankside. In deze levendige wijk aan de zuidkant van de stad bevindt zich Tate Modern. Hoewel dit een wereldberoemd museum is, gaan wij hier niet naar binnen, omdat moderne kunst niet ons ding is. We lopen langs de kade naar Borough Market. Boven deze gedeeltelijk overdekte markt bevindt zich een treinspoor. Borough Market is een voedselmarkt waar het gezellig druk is. Iets te druk zelfs, waardoor we moeilijk afstand kunnen houden en dus zelf mondkapjes op doen.

Natural History Museum

Persoonlijk verheug ik mij deze trip het meest op een bezoek aan het Natural History Museum. Het museum is pas sinds een paar dagen weer open en dat hebben we gemerkt. Het is tenslotte zomervakantie dus stikt het van de kleine kinderen. We hebben om 15:15 uur gereserveerd en hebben een kleine drie uur om alles te zien. We zijn echter al een uur vroeger, maar vanwege de strikte coronaregels laat het personeel ons geen minuut eerder naar binnen. Daarom strijken we neer op het terras in de tuin van het museum om even bij te tanken. Hoewel we bekend zijn met de goede reputatie van dit museum, zijn we verrast door het imposante gebouw. Het is ontzettend groot en de gekleurde tegels zorgen voor een fraai patroon. Kortom, een mooi stukje Gotische architectuur.

Natural History Museum Londen
Natural History Museum gebouw

Ook de grote aankomsthal is indrukwekkend waar je direct wordt begroet door een reusachtig skelet van een blauwe vinvis, het grootste dier dat op aarde leeft. Het museum is verdeeld in vier gekleurde zones. De groene zone concentreert zich op feiten over het leven, de planeet, het milieu en evolutie. De rode zone verkent onze steeds veranderende planeet, hoe het werd gevormd en zijn plaats in het universum. Hier kom je alles te weten over natuurfenomenen zoals vulkanen, aardbevingen en tsunami’s.

Aankomsthal Natural History Museum Londen

In de blauwe zone kan een ieder zich vergapen aan de diversiteit van het leven op onze planeet: van blauwe vinvissen tot de kleinste ongewervelde dieren. Tenslotte bestaat de oranje zone uit de Wildlife Garden met een collectie over dieren afkomstig uit de Britse laaglanden. Het is immens groot en we hebben nog lang niet alles kunnen zien in drie uur. Zo hebben we de dinosaurus tentoonstelling overgeslagen. Het is allemaal interessant en voor iedereen die belangstelling heeft in evolutie, geschiedenis, geologie of astronomie een echte aanrader. Zoals alle musea in Londen is ook de toegang tot het Natural History Museum gratis. Om hen in moeilijke coronatijd te steunen hebben wij een vrijwillige donatie gedaan.

Familiehereniging

In de avond spreken we af met Tessa’s neef Makis en zijn Britse vriendin Rebecca die ongeveer 50 km onder Londen wonen. Toevallig zagen we hen vorige weekend nog in Nederland tijdens ons verlovingsfeestje, maar daarvoor hadden we hen al 7 maanden niet meer gezien. Dan is het natuurlijk leuk om af te spreken als we zo in de buurt zijn. Dus eten we gezellig met z’n vijven bij de informele burgerketen ‘Honest Burgers’.

Honest Burgers Londen

Ochtendwandeling door Hyde Park

Op zondagochtend wandelen we door Hyde Park waar ons hotel direct aan gelegen zit. Hier zijn we tijdens Winter Wonderland al eens eerder geweest, maar nu willen we een relaxte ochtendwandeling maken in Londens grootste stadspark. Noordwest-Europa heeft net een lange hittegolf achter de rug en dat is terug te zien aan het droge gras in het park. Dit weerhoudt talloze hardlopers, wandelaars en mensen die hun honden uitlaten er niet van om Hyde Park te bezoeken. We lopen o.a. langs Kensington Palace, Albert Memorial en de Princess Diana Memorial Fountain

Platform 9 ¾ & Harry Potter Shop

Platform 9 ¾ Harry Potter

Vanavond vertrekken we alweer met de Eurostar naar Rotterdam dus na Hyde Park reizen we alvast naar King’s Cross Station waar we onze bagage tegen woekerprijzen afgeven zodat we de rest van de middag nog zonder zware bepakking door Camden Town kunnen lopen. Maar niet voordat we eerst een foto maken bij Platform 9 ¾ bij de Harry Potter Shop. Waar normaal rijen dik staan en je gerust een half uur kunt wachten, kunnen wij zo doorlopen. Reizen in coronatijd heeft ook voordelen! Het platform heeft t.o.v. 5 jaar geleden toen Tessa ook al naar Zweinstein vertrok wel iets aan decoratie ingeboet.

Zo wordt er geen Griffoendor sjaal meer omgedaan en is Hedwig verdwenen. Natuurlijk nemen we als Harry Potter fans ook nog een kijkje in de bijbehorende fanshop.

Camden Town

Bijzonder versierde gevels in Camden Town

Nog niet eerder (zelfs voormalig Londen bewoonster Tessa niet) zijn we in Camden Town geweest. Deze wijk ligt ten noorden van het centrum en dankt zijn populariteit aan de markten die onder de verzamelnaam Camden Market vallen. Camden Market vormt met jaarlijks 25 miljoen bezoekers één van de grootste bezienswaardigheden van Londen. Camden Town staat verder bekend als een alternatieve wijk die vooral onder jongeren populair is. De oude fabriekshallen en arbeidershuizen hebben een totale make-over gekregen en zijn voorzien van de meest opvallende kleuren en gekke versieringen. Sta daarom ook niet gek te kijken als je ineens een enorme groene draak op een voorgevel ziet. In Camden Town kan het allemaal.

Het aanbod van de kraampjes op de markten van Camden Market zijn zeer uiteenlopend. Je vindt hier de gekste dingen waarvan wij ons soms afvragen wat er nu precies wordt verkocht. We vermaken ons prima en werken nog een dikke churros staaf gevuld met Nutella weg, een prima snack.

Terugreis Eurostar Londen – Rotterdam

Zelden was er zo’n groot contrast in reisgemak tussen heenreis en terugreis. Waar we op de heenreis plotseling opduikende quarantaine verplichtingen moesten ontwijken en met Eurostar annuleringen moesten dealen, verliep de terugreis ontzettend relaxt.

Reizen met de Eurostar

Zoals gezegd rijdt de Eurostar wel al direct van Londen naar Rotterdam dus we zijn in ongeveer drie uur tijd van Londen centrum naar Rotterdam centrum gereden. De trein raast grotendeels met 300 km/u voorbij, dus voor we het weten arriveren we op onze bestemming. Ook is het fijn dat je onderweg gewoon wifi hebt en zijn de zitplekken comfortabeler dan in vliegtuigen. Je voelt direct dat deze manier van reizen met snelle treinen die grote Europese steden met elkaar verbinden zonder veel tussenstops de toekomst is. Snel, voordelig en met weinig impact op het milieu is dit een perfecte reisvorm. Wij hebben eerder Interrail treinreizen gemaakt (Noord-Italië en Midden-Europa) dus als ervaren internationale treinreizigers kunnen we het iedereen aanraden. Hopelijk zet deze trend zich voort en wordt Europa overal aantrekkelijk voor treinreizen.

Alle voordelen van reizen naar en van Londen met de directe Eurostar verbinding:

vinkje

Luton, Gatwick, Heathrow, Stansted, Southend en zelfs Londen City. Als je gaat vliegen dan moet je altijd nog een lange of minder lange reis maken naar het centrum van de stad waar je als toerist verblijft. Met de trein stap je uit op Station London St Pancras International dat gewoon in het centrum gelegen is. Dit scheelt zo weer een uur reizen en ov-kosten om in Londen centrum te komen.

Vinkje

Lage prijzen. Indien je tijdig tickets boekt doen deze niet onder voor vliegprijzen.

Je ziet onderweg veel meer dan tijdens een vlucht. De landschappen van Nederland, België, Frankrijk en Engeland komen voorbij.

Het is in principe veel relaxter reizen dan vliegen. In de trein is het rustiger, heb je meer beenruimte, kun je gewoon van wifi of 4G gebruikmaken en je hoeft niet zo vroeg van tevoren aanwezig te zijn.

Reizen in coronatijd, wel of niet doen?

Reizen met de Eurostar naar Londen

Reizen in coronatijd, wel of niet doen? De coronaregels verschillen per land en de lijst met landen die quarantaine verplicht stellen voor Nederlanders wisselt per dag. Zoals gezegd maakt de voorpret nu plaats voor angst en onzekerheid of de trip doorgaat. En mocht het niet doorgaan dan krijg je de administratieve rompslomp er gratis bij. Hoe zit het met geld terug? Heb je iets aan eventuele vouchers? Kun je vakantiedagen intrekken? Allemaal gedoe waar je niet op zit te wachten. Kortom, je moet er iets voor over hebben om in coronatijd op reis te gaan en er zitten ontegenzeggelijk risico’s aan verbonden. Niet in de laatste plaats dat je natuurlijk besmet terug kunt komen.

Ondanks alle nadelen van het reizen tijdens een pandemie zijn wij van mening dat je wel degelijk een leuke tijd kunt hebben in het buitenland. Zelfs tijdens een citytrip in een metropool als Londen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je aanpassen aan de regels. En het belangrijkste blijft natuurlijk plezier maken, want daarom ga je op reis en dan vergeet je vanzelf de gekke setting.

Foto's Londen

Bekijk hier ons fotoalbum van Londen. Gebruik van foto's is toegestaan mits er aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem contact met ons op.

Conclusie Londen

In ons Londen reisverslag uit 2015 lees je waarom wij Londen zo'n fantastische stad vinden. Five stars!