Reisoverzicht

Wereldkaart bestemmingen TravelTess

Sinds onze relatie in 2010 hebben wij de nodige reizen gemaakt samen. Mede door onze jonge leeftijd waren we niet vanaf het begin reislustig, maar hebben we onze passie en liefde voor reizen geleidelijk ontdekt. Kantelpunt was de zomervakantie in 2016 waarin we met de trein een rondreis maakten door Noord-Italië. Deze vakantie was de eerste keer dat we samen lang weg waren en veel bestemmingen tijdens één reis ontdekten. Sindsdien hebben we de smaak goed te pakken en zijn onze reizen ook flink toegenomen en intensiever geworden.

2022 | Een gedroomd reisjaar, de wereld heropent!

Na twee jaar corona ellende opent de wereld in 2022 langzaam weer. Dit biedt enorme kansen nu we eindelijk de reizen kunnen maken die we het liefst zouden willen maken. Dit betekent een droom die uitkomt, want in coronatijd hadden we tijd genoeg om een aantal mooie reisplannen te maken. Als reisjaar begon 2022 sowieso al goed met een geweldige winterse TUI vakantie naar Fins Lapland. Een week lang waren we ondergedompeld in een winter wonderland boven de poolcirkel. De kers op de taart in 2022 is natuurlijk onze gedroomde huwelijksreis naar Hawaii.

In 2021 hadden wij onze bruiloft i.v.m. de pandemie verplaatst naar 7 juli 2022. Nu kon onze trouwerij gelukkig wel doorgaan zoals we wilden, dus is 2022 het jaar geworden waarin onze huwelijksreis -of beter gezegd huwelijksreizen- plaatsvinden. Na lang afwegen hoe we onze huwelijksreis wilden invullen, hebben we besloten deze op te knippen in een luxe relaxt vakantie naar het Mexicaanse schiereiland Yucatán en een avontuurlijke rondreis op Hawaii. Mexico werd direct na onze bruiloft een korte zonvakantie waar het comfort centraal stond, terwijl we Hawaii eilandhoppend zouden verkennen via talrijke uitdagende hikes. Een groot contrast, maar tegelijkertijd het beste van twee werelden. Je trouwt tenslotte maar één keer toch?

Een week naar Fins Lapland

Lapland is het geografische gebied van Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland boven de Poolcirkel. Wij hadden een 8-daagse excursiereis genaamd ''Escape to the Wilderness'' geboekt bij TUI naar Fins Lapland. We verbleven in het plaatsje  Ylläsjärvi. We hebben alles gedaan wat je zou wensen van een arctic vakantie:

• Langlaufen over een bevroren meer
  • Marshmallows eten bij een kampvuur in een Sami tent
  • Hiken door de diepe sneeuw
  • Husky sledetocht
  • Twee keer noorderlicht gezien in verschillende kleuren en gedaantes
  • Dagtocht met de sneeuwscooter
  • IJssculpturen bewonderd in SnowVillage Hotel
  • Bezoek aan een rendierenboerderij inclusief romantische rendiertocht
  • Van een heuvel sleeën

Het was één grote winterbelevenis in een sprookjesachtig kerstfilm decor. Overal om je heen zag je sneeuw zoals je dat in Nederland nooit zal meemaken. Soms was het uitdagend koud met gevoelstemperaturen tot -30, maar gelukkig waren we goed beschermd en de kou was ook wel passend bij de locatie. Wat een gave reiservaring! We hebben met recht een bucketlist item afgestreept!

Relax honeymoon naar Mexico

In juli verbleven we één week op het prachtige Mexicaanse schiereiland Yucatán. Vanwege de aard van de vakantie hadden we een bijzonder luxe resort geboekt met een eigen swim-up kamer. Dit betekent dat we direct vanaf ons terras zo het zwembad in konden. Datzelfde zwembad stond weer in verbinding met een bar waar we vanuit het water drankjes konden halen. Zoals een huwelijksreis hoort te zijn, draaide het dus vooral om nagenieten van de bruiloft en het benutten van al het comfort dat het resort te bieden heeft.

Echter konden wij de verleiding niet weerstaan om wat van de prachtige omgeving te zien. Het zuiden van Mexico herbergt diverse oude Mayasteden. Wij bewonderden de ruïnes van twee van deze mystieke Mayasteden. Met Chichén Itzá bezochten we de iconische Kukulcán piramide die in 2007 is uitgeroepen tot één van de Zeven Nieuwe Wereldwonderen. De Maya ruïnes van kustplaats Tulum waren eveneens indrukwekkend. Ook van de Mexicaanse natuur hebben we genoten. Wij hebben tijdens onze trip twee keer gezwommen in prachtige cenotes. Dit zijn watergrotten die miljoenen jaren geleden ontstaan zijn door krachtige meteorietinslagen en daarom ook uniek zijn voor deze regio. Als derde activiteit hadden we een dagtocht geboekt naar het natuurreservaat Sian Ka'an. Dit natuurgebied ligt aan de oostkust van het schiereiland en omvat tropische bossen, mangrovebossen, moerassen en een zeegebied dat doorkruist wordt door een koraalrif. Hier gingen we op krokodillen safari in de mangroves, spotten we dolfijnen en een enorme zeeschildpad en gingen we snorkelen bij het koraalrif.

Eilandhoppen Hawaii

Wij bezochten O'ahu, Kauai, Big Island en Maui, de vier grootste en bekendste eilanden van Hawaii. Hoewel alle Hawaïaanse eilanden van vulkanische oorsprong zijn, is de diversiteit groot.

We begonnen op het drukke O'ahu waar ongeveer 75% van alle Hawaïanen wonen. Hier verbleven we 2 volle dagen, in tegenstelling tot de andere eilanden waar we 4 volle dagen zouden verblijven. Op O'ahu maakten we twee hikes over dode vulkanen en bezochten we Pearl Harbor.

We vervolgden onze reis op Kauai: het groenste, oudste en wat ons betreft het mooiste eiland van Hawaii. Het meest in het oog springende gedeelte van Kauai is de ruige Na Pali kust. Hier vliegen ook continu helikopters overheen en langs voor tours. Wij hebben deze door hoge ingesleten kliffen bewonderd tijdens meerdere hikes en een boottocht. Een ander hoogtepunt was de prachtige Waimea Canyon.

Na Kauai maakten we de oversteek naar Big Island, de treffende (bij)naam voor het grootste eiland van Hawaii. Dit eiland kent een uitgestrekt droog landschap met weidse uitzichten. Big Island is het enige eiland met actieve vulkanen; Mauna Kea, Mauna Loa en Kilauea. De twee laatstgenoemden bevinden zich allebei in het Volcanoes Nationial Park en behoren tot de meest actieve vulkanen ter wereld. Zo was de Mauna Loa al gesloten i.v.m. seismische activiteit. Terecht zou later blijken, want eind november 2022 veroorzaakte de vulkaan erupties. De Kilauea is de laatste decennia al vaak groots uitgebarsten. In 2018 was er nog een ingrijpende uitbarsting die verantwoordelijk is voor de vorm van de huidige krater. Wij bezochten deze krater vroeg in ochtend en konden lava zien! Door de continue erupties van de vulkaan groeit het eiland zelfs.

We sluiten onze rondreis Hawaii af op Maui. Vanwege de geografische ligging wordt Maui ook wel ‘The Valley Island’ genoemd. De oude vulkanen in het noordwesten en zuidoosten creëren een vallei. Hier snorkelden we bij de zeekrater Molokini. Dit is een klein maanvormig eiland waar je goed kunt snorkelen vanwege de 250 soorten tropische vissen die afkomen op het koraalrif rondom de krater. Een andere avontuurlijke activiteit die we hier ondernomen hadden, was ziplinen in de jungle. Bij Ho'okipa Beach Park spoelen honu’s (Hawaïaanse zeeschildpadden) aan. Wij hebben 15 schildpadden op het strand gezien. Ook zagen we meerdere schildpadden aanspoelen en weer terug de zee in zwemmen. Heel bijzonder om dit proces in de natuur te aanschouwen.

Na het bezoeken van deze 4 eilanden kwam er een eind aan deze onvergetelijke reis. We hebben 152 km te voet afgelegd tijdens de vakantie waarvan het merendeel tijdens de hikes. De eilanden van Hawaii bieden zoveel variatie. Het is moeilijk te bevatten hoe veel er te doen en te bewonderen is. We hebben er even op moeten wachten om naar Hawaii te gaan, maar het was het wachten meer dan waard!

2021 | Wederom veel Europese bestemmingen door corona

Drei Zinnen in Dolomieten

Oorspronkelijk zouden wij in augustus 2021 trouwen, maar door de coronamaatregelen kozen wij ervoor om onze bruiloft met één jaar te verplaatsen. Hierdoor dus geen bijzondere huwelijksreis naar een exotische plek. In plaats daarvan zijn we net als vorig jaar gebonden aan de corona reisrestricties waardoor we onze reisambities wederom moeten richten op ons eigen continent. We maken er echter gewoon weer het beste van en doen uiteindelijk toch iets compleet nieuws. Zo gaan we in de zomer twee weken met de auto rondreizen door de Alpen. Het is de eerste keer is dat we vanaf huis samen met z'n tweeën met de auto vertrekken op vakantie en we bezoeken ook voor het eerst samen de Alpen waarbij we bovendien met Zwitserland een voor ons nieuw land bezoeken.

Later in 2021 doen we in oktober met Denemarken nog een nieuw land aan, dit Noordelijke Europese schiereiland bezoeken we voor het eerst tijdens een 3-daagse stedentrip Kopenhagen. Zo is er van 2021 helaas niks terechtgekomen van onze oorspronkelijke wilde reisplannen, maar hebben we wel nog meer gebieden van Europa leren kennen en hebben we maar liefst 12 verschillende bestemmingen bezocht in zes verschillende landen.

Autovakantie naar de Alpen

De beste manier om een uitgestelde bruiloft te verwerken is door zo snel mogelijk op vakantie te gaan en daarom zijn we in de zomer van 2021 twee weken met de auto op pad geweest naar de Alpen. Met een korte tussenstop in het Duitse Koblenz maakten we een autorondreis door de Oostenrijkse bergen waarbij we Tirol & Innsbruck hebben bezocht. Hier maakten we in Krimml o.a. een pittige wandeling naar de grootste waterval van Europa. Hierna reden we door naar de Italiaanse Dolomieten met haar prachtige meren en bijzondere rotsformaties. Vervolgens verlieten we het berggebied voor een stedentrip in het romantische Verona en gunden we onszelf een dagje relaxen aan het chique Comomeer.

Vanuit hier was het een korte rit naar Zwitserland waar we onszelf terugvonden in het hooggebergte in en rondom Luzern. Hier beklommen we de 2.132 meter hoge Pilatus berg via een adembenemende kabelbaan tocht en een spannende hike. We sloten de Alpen rondreis af in Zürich waar we het FIFA World Football Museum bezochten. Op de terugweg stopten we nog in Luxemburg voor een 1-daagse tussenstop in het Groothertogdom. Het was een even intensieve als fantastische belevenis door een gebied in Midden-Europa waar we voor onze trip nog volledig onbekend waren.

Dolomieten meer ''Lago di Braies''

3-daagse stedentrip Kopenhagen

In oktober 2021 besloten we om de Deense hoofdstad te bezoeken. We verbleven 3 volle dagen in Kopenhagen waar we de nodige highlights tijdens een Escape Tour met de fiets hebben bezocht. De fiets is immers de beste manier om deze moderne en ruimtelijke stad te ontdekken. Ook brachten we één middag en avond door in Tivoli, dit is één van de beroemdste pretparken van Europa dat middenin in de stad gelegen is. Vanwege de timing was Tivoli volledig ondergedompeld in Halloween thema.

Stedentrip Kopenhagen

2020 | Ondanks onzeker coronajaar veel Europese tripjes

De wereldwijde uitbraak van het coronavirus heeft ook onze oorspronkelijke reisplanning volledig door de war geschopt. In februari konden wij vlak voor de pandemie nog wel gewoon naar Disneyland Parijs, maar andere plannen waaronder een rondreis door het Mexicaanse schiereiland Yucatan konden geen doorgang vinden. Desondanks hebben wij bewezen dat reizen tijdens een pandemie wel degelijk mogelijk is. Natuurlijk moesten we de eerder gemaakte reisplanning wel overboord gooien en ons aanpassen aan de lokale coronaregels ter plaatse.

Huwelijksaanzoek in Disneyland Parijs

Op 7 februari 2020, de dag dat we precies 10 jaar samen zijn, vertrokken we met de Thalys naar Disneyland Parijs om in deze sprookjesachtige omgeving ons bijzondere jubileum te vieren. Dit romantische weekend in Disneyland Parijs kreeg nog een extra dimensie omdat we hier verloofd zijn. Bij het Kasteel van Doornroosje om precies te zijn. Op de terugweg zijn we door storm Ciara middernacht gestrand in Brussel doordat de Thalys niet verder dan kon rijden. Hierdoor zijn we onverwachts nog een halve blauwe maandag in Belgische hoofdstad geweest.

Stedentrip Londen

In augustus zijn we samen met Erik (Tessa's vader) weer een weekend naar Londen geweest. Hierbij hebben we op één dag de quarantaine verplichting ontlopen. Tijdens dit weekend konden we activiteiten ondernemen waar we tijdens Tessa haar studieperiode in 2015 niet aan toe kwamen, zoals het bezoeken van Notting Hill, National History Museum, St. Pauls Cathedral en Camden Town.

Losse tripjes naar Malaga & Grenoble

Een paar weken later zijn we eind augustus los van elkaar naar het buitenland geweest. Tessa ging op uitnodiging samen met vriendin Celeste naar een badplaatsje vlakbij Malaga terwijl ik met mijn broertje Pim onze neef Gino bezochten in Grenoble waar we door Franse Alpen zouden fietsen.

Franse Alpen

Zonvakantie Puglia

Vervolgens was het even spannend of ons geplande vakantiemoment begin oktober door kon gaan vanwege de oplopende besmettingen gedurende de tweede golf in Europa. Uiteindelijk maakte het ons niet uit waar we naartoe zouden gaan, als we maar naar het buitenland konden. Zodoende heeft het lot ons gebracht naar Puglia, de Italiaanse provincie in de Hak van de Laars. In Italië waren de omstandigheden vanwege de relatieve lage besmettingscijfers immers gunstig. We verbleven 12 dagen in het luxe Robinson all-inclusive resort waarbij we relaxen op het strand en chillen in het zwembad combineerden met het bezoeken van oude pittoreske Italiaanse plaatsjes.

Last-minute naar vulkanisch Tenerife

De buitenlandse reiskoek bleek nog niet op, want nog geen twee weken later bood TUI ons de kans om gratis op een 6-daagse last-minute vakantie naar Tenerife te gaan. De Canarische Eilanden waren namelijk net een paar dagen geleden op kleurcode geel gezet. We zijn blij dat we deze geweldige buitenkans hebben benut, want we genoten van het prachtige diverse vulkaanlandschap waarin we meerdere toffe hikes hebben gedaan. We huurden een auto zodat we gedurende ons korte verblijf het volledige eiland hebben ontdekt. Zo hebben we het meeste gehaald uit onze onverwachte trip.

2019 | Twee maanden Down Under in Australië & Nieuw-Zeeland

Een jaar lang vakantiedagen sparen voor die ultieme droom: een rondreis maken door Australië en Nieuw-Zeeland. Naar de andere kant van de wereld ga je niet voor twee weken, dus we trokken acht weken uit om de Australische oostkust en beide eilanden van Nieuw-Zeeland te ontdekken.

Collage Australië & Nieuw-Zeeland

De rondreis begon op 4 oktober in Singapore waar we gedurende onze overstap één dag verbleven. De rest van de maand oktober reisden we van Cairns naar Sydney waarbij we onderweg prachtige bestemmingen bezochten: Townsville, Whitsunday eilanden, Fraser Island, Brisbane, Gold Coast en Byron Bay. We hebben o.a. genoten van de heerlijke kuststeden, de lagunes, de stranden, de surfles, de vele hikes en natuurlijk de unieke Australische dieren. Van koala's tot wallabies en van krokodillen tot emoes, we zijn deze onschuldige en gevaarlijke dieren allemaal in het wild tegengekomen!

In november was het de beurt aan Nieuw-Zeeland. Net als in Australië reisden we hier vier weken rond. Vanuit Sydney vlogen we naar Auckland om daar met een gehuurde auto zelf 4 weken rond te rijden op het Noordereiland en Zuidereiland. Een tocht die ons langs o.a. vulkanen, geisers, gletsjers, baaien, bergketens, eilanden, stranden, een sterrenhemel, kiwi's, walvissen, zeehonden, dolfijnen en oneindig veel schapen bracht. Op het Noordereiland verbleven we 1,5 week waar we na Auckland achtereenvolgens Bay of Islands, Hahei, Hobbiton, Rotorua, Taupo, Turangi en Wellington bezochten. Op het Zuidereiland verbleven we 2,5 week waarbij we de volgende bestemmingen aandeden: Abel Tasman Park, Nelson Lakes, Franz Josef Glacier, Lake Wanaka, Queenstown, Lake Tekapo, Kaikoura en Christchurch. Van de grootste stad van het Zuidereiland vlogen we naar Qatar, hier verbleven we één dag tijdens een lange overstap.

Door al dat Pacifische reisgeweld vergeten we bijna dat we tijdens deze reis ook onze eerste gezamenlijke Azië ervaringen hebben opgedaan. Slechts één dag + nacht in Singapore en Qatar stelt weinig voor, maar hier beleef je wel de grootste cultuurschokken. We hebben bewust gekozen voor een lange overstaptijd zodat we tijd genoeg hadden om de stad in te gaan om zo een aantal bezienswaardigheden te bekijken.

Natuurlijk was deze intensieve reis een geweldige levenservaring. Hiervoor hadden we met Curaçao slechts één verre vakantie meegemaakt die uiteraard in geen enkel opzicht te vergelijken is met twee maanden backpacken door Australië en Nieuw-Zeeland. Ditzelfde gold ook voor de reisduur, de langste reis tot dan toe telde 23 dagen (rondreis Noord-Italië) en komt dus niet in de buurt van 59 dagen die we doorbrachten in Oceanië. Toch heeft deze succesvolle reis bewezen dat we er klaar voor waren en dat we dus genoeg (rond)reiservaring hebben opgedaan in Europa de laatste jaren. Deze reis smaakt naar meer dus de kans is groot dat dit de aftrap vormt van meer intercontinentale rondreizen.

2018 | Vol reisjaar met veel Midden-Europese bestemmingen

Als het gaat om de meeste reisbestemmingen aangedaan in één jaar dan spant 2018 de kroon. In april was een lang weekend Boedapest al een fijn voorproefje voor de rondreis die we een paar maanden later in de zomer zouden maken. Net als in 2016 reisden we wederom met de Interrail trein naar onze bestemmingen. Dit keer in verschillende landen en zonder relaxtbestemmingen. We maakten vijf stedentrips door Midden-Europa in drie verschillende landen (Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk).  De rondreis begon in Keulen waar we nog vergezeld werden door de vader van Tessa waarna we met met z'n tweeën met de trein verder gingen naar Berlijn

Van de Duitse hoofdstad verliep de reis in zuidoostelijke richting naar Praag en Wenen. Van de Oostenrijkse hofstad reisden we met de nachttrein (waar we een eigen slaapcabine hadden, een hele bijzondere ervaring) naar Frankfurt. Het Duitse zakencentrum vormde de afsluiter van onze rondreis, mede omdat het te lang was om direct van Wenen met de trein terug naar huis te gaan. Nog steeds was het reisjaar 2018 nog niet afgelopen, want voor Tessa's verjaardag gingen we midden oktober nog een weekend naar Moviepark Germany en Münster. Met maar liefst 7 bestemmingen was 2018 weer een absoluut top reisjaar.

2017 | Onze eerste verre reis gaat naar Curaçao

Ook in 2017 hadden we op reisgebied een primeur te pakken. Waar we in 2016 nog voor het eerst gingen rondreizen, maakten we in juni 2017 voor het eerst een verre reis naar Curaçao waardoor we voor het eerst buiten Europa zijn geweest. We verbleven 10 dagen lang in een luxe resort met een eigen club member zwembad en strand. Vanwege de taal was Caribisch Nederland een perfecte (veilige) bestemming om voor het eerst zo'n verre reis te maken. In het najaar van 2017 maakten we nog een originele stedentrip naar Athene waar we o.a. kennismaakten met het rijke archeologische verleden van de hoofdstad van Griekenland.

2016 | De smaak te pakken met rondreis door Noord-Italië

Zoals genoemd vormde 2016 een belangrijk reisjaar voor ons waarin we de smaak pas echt goed te pakken kregen. Buiten de zomer zijn we weliswaar niet weg geweest, maar de zomervakantie maakte van dit jaar een topjaar qua reizen. We gingen dik drie weken met de trein rondreizen door Noord-Italië, langs de mooiste steden (Venetië, Milaan, Florence en Pisa) en heerlijke chillbestemmingen (Gardameer en Rimini). Deze afwisseling was perfect en het rondreizen met de Interrail treinen door het mooie Toscaanse landschap beviel al even goed. Het was om meerdere redenen een spannend avontuur dat geweldig uitpakte en eigenlijk het echte startschot heeft gegeven voor onze reisambities.

2015 | Stedentrip Rome, zomervakantie naar Marmaris en studeren in Londen

Vanaf 2015 namen onze reizen een vogelvlucht. Het begon in dat jaar met een stedentrip naar Rome om ons 5 jaar samenzijn te vieren in de Eeuwige Stad. In de zomer van 2015 hebben we voor het eerst kennis gemaakt met het all-inclusive concept in de Turkse badplaats Marmaris waar we één week waren. Op 20 september (toevallig ook Tessa's verjaardag) verkaste ze naar Londen om daar drie maanden in het buitenland te studeren aan de University of Greenwich. Omdat ze daar een weliswaar kleine, maar wel prima kamer had met eigen badkamer kon ik haar natuurlijk perfect opzoeken. Dit deed ik een lang weekend in november en eind december met de ouders en zusje van Tessa erbij waar we Londen in kerstsfeer zouden meemaken. De koek was nog niet op, want voor Oud & Nieuw kwamen Tessa en ik nog één keer terug om daar de jaarwisseling te vieren.

2014 | De laatste keer apart met onze ouders op vakantie

In 2014 hadden we andere reisplannen waardoor we eigenlijk voor het laatst zonder elkaar met de eigen familie op vakantie zijn geweest in de zomer. Tessa ging met haar ouders een weekje naar het Griekse eiland Corfu en met haar vriendinnen naar feestbestemming Sunny Beach, een badplaats in Bulgarije aan de Zwarte Zee. Ik ging met mijn ouders touren door Noord-Frankrijk, respectievelijk naar Parijs, Normandië en Bretagne.

2013 | Eerste vakantie met z'n tweeën vindt plaats in Algarve

In 2013 brachten we onze eerste zomervakantie samen door in het buitenland, bestemming: Albufeira. Een week lang verbleven we in de bekende badplaats in de Algarve waarvandaan we ook nog een dagexcursie naar Lissabon, de hoofdstad van Portugal  zouden ondernemen. Eerder deze zomer brachten we nog een paar dagen door in het gloednieuwe Nieuwvliet-Bad Landalpark in Zeeuws-Vlaanderen waarvandaan we een dag naar het historische Brugge zijn getrokken.

2012 | Een weekend naar de kerstmarkten van Düsseldorf

Kerstmarkt in Düsseldorf

Wegens omstandigheden zijn we in de zomer van 2012 niet samen op vakantie geweest, maar vlak voor kerst hebben we de vakantie-eer nog gered door voor het eerst met zijn tweeën op pad te gaan. Inmiddels kennen we elkaar twee jaar en kijken we uit naar onze eerste buitenlandse trip met zijn tweeën. Natuurlijk is dat spannend, daarom vormt het dichtbijgelegen Düsseldorf met al haar kerstmarkten een even geschikte als aantrekkelijke bestemming hiervoor. Toevalligerwijs kwamen we dit weekend ook nog mijn neef met vriendin tegen die in dezelfde tijd ook een romantisch kerstweekend hadden gepland in Düsseldorf.

2011 | Costa Brava het decor van onze eerste vakantie samen

Uit eten in Spanje

In 2011 was het dan voor het eerst raak, ik mocht samen met de familie van Tessa 10 dagen mee op vakantie naar de camping aan de Costa Brava waarvandaan we ook nog één dag een bezoek brachten aan het nabijgelegen Barcelona. Natuurlijk moet je aan elkaar wennen en een gezamenlijk vakantieritme vinden, maar het was een mooi startsein voor nog een hoop vakantiereizen. Op de camping in Spanje was het heerlijk relaxen en er was ook nog genoeg te doen. De dagtrip naar Barcelona was tevens een onvergetelijke ervaring. Barcelona is niet voor niets van culturele topklasse en behoort met haar gezellige straatbeeld en vele bezienswaardigheden tot de populairste stedentrips van Europa.