De Dom van Keulen beklimmen

Ibis Budget Köln Marsdorf

Auto icoon

Suzuki Wagon

Ongeveer een maand voorafgaand aan onze Europa Reis ontstond het idee om eerst een dagje door te brengen in Keulen, omdat de vader van Tessa (Erik) daar graag de Apple Store wilt bezoeken voor de aankoop van de gloednieuwe HomePod. En omdat we samen nog niet eerder in Keulen zijn geweest, start onze vakantie een dag eerder in het Ruhrgebied.

Op Apple jacht

Apple Store in Keulen

Onder leiding van chauffeur Tessa (die voor het eerst in het buitenland zou autorijden) vertrekken we zaterdagochtend met de auto om eind van de ochtend aan te komen in het warme Keulen. Het is 30 graden celsius, maar dat weerhoudt de mensen er niet van om de drukke winkelstraten op te zoeken. Onze shoplijst bestaat uit twee Apple producten voor Erik, namelijk de net op de markt gebrachte HomePod en de iPhone SE waarvoor we respectievelijk moeten zijn in de Apple Store en de Media Markt.

Naar de top van de Dom

Ons bezoek aan Keulen bestaat niet alleen aan het uitbreiden van de rijke collectie Apple producten in huize Van Blaricum. Zo nemen we met zijn drieën ook een kijkje in de Dom, dé highlight in de skyline van Keulen. Gezichtsbepalend aan deze kerk zijn de twee torens van 157 meter hoog die kort bij elkaar staan. Voor € 4 per persoon besluiten we deze torens te beklimmen waarvoor we 509 traptredes moeten afleggen. Gelukkig kan dit in etappes doordat er rustpunten zijn, zoals de klok waar je omheen kunt lopen. Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over de stad, waarbij je wel door veiligheidshekken moet kijken. De afdaling gaat een stuk sneller en na in totaal één uur in en op de kerk te zijn geweest zijn we weer buiten.

Bijzondere straatmuzikanten

We eten aan de Schildergasse waarna we nog een stukje lopen door het centrum van de stad die nog steeds zeer levendig is met vrijgezellenfeesten en drummers die bewijzen dat je ook met twee stokjes, een hondenbak, een lege jerrycan en een emmer prima een swingende beat kunt produceren. Om 20:00 uur vertrekken we naar het Ibis Budget hotel, wat even buiten de stad gelegen is en waar we onze eerste nacht doorbrengen tijdens deze Europa Reis. Volgende dag verlaat Erik ondergetekend reisgezelschap en gaan we samen met de trein verder naar Berlijn.

Conclusie Keulen

Zoals wel voor meer Duitse steden geldt, is Keulen een prima stad om een dag te bezoeken. De spraakmakende Dom met haar levendige plein en drukke winkelstraten vol met opmerkelijke straatmuzikanten zorgen voor een aangename sfeer in de stad. Ook konden wij met dit warme zomerweer lekker aan de kade chillen. Voor een langer verblijf (mits je geen vrijgezellenfeest houdt) zouden wij Keulen niet aanraden, simpelweg omdat de stad verder weinig cultureels te bieden heeft. Voor ons was Keulen een perfecte bestemming als opwarmertje van de Europa rondreis.

Drie sterren

✅ Uitdagende klim naar de top van de Dom.

✅ Originele en talentvolle straatmuzikanten.

✅ Goedkoop parkeren in de stad.

✅ Prima bestemming voor een daguitje.

⁠⁠⁠⁠ Buiten de Dom weinig aansprekende bezienswaardigheden.

⁠⁠⁠⁠ Gespannen sfeer tijdens uitgaan (gebaseerd op nieuwsfeiten en mijn ervaring tijdens een teamuitje)

TIP: neem een kijkje bij de vele straatmuzikanten die met allerlei bijzondere instrumenten goede muziek maken.

Foto's Keulen

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Keulen. Gebruik van foto's is toegestaan mits er netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem contact met ons op.

Video rondreis Midden-Europa

Bekijk hieronder het videoverslag van onze rondreis door Midden-Europa in juli 2019. De video start met beelden van Keulen.