De Scheve Toren van Pisa beklimmen

Hotel Bonanno

Trein icoon

Interrail

Onze laatste binnenlandse reisdag met de trein is aangebroken. Om 13:00 uur willen we de trein naar Pisa nemen. Met deze treinreis hoeven we niet over te stappen en kunnen we uitstappen bij Pisa San Rosso, op slechts 200 meter van ons hotel. Pisa is de afsluiter van onze Noord-Italië reis en tevens de enige stad waar we slechts drie nachten verblijven. Pisa, eigenlijk een doodgewoon Italiaans provinciestadje met een goed aangeschreven universiteit dat wereldberoemd is geworden dankzij de Scheve Toren. Dé wereldberoemde bezienswaardigheid die ook ons trekt om Pisa te bezoeken.

Dubieuze kennismaking

Op het rustige en vervallen treinstation van Pisa zijn we getuigen van een beroving. In de lift, die we willen nemen om van de stationstunnel naar de straat te komen, is zojuist een Britse moeder gerold die erachter komt dat in de drukke lift haar tasje open is gemaakt en haar portemonnee is meegenomen. Ze sprint naar boven om de dader te pakken en het lukt haar het tiener (zigeuner)meisje te vinden die haar portemonnee had gestolen. Begrijpelijkerwijs is de Britse moeder woest en duwt ze het meisje terwijl ze haar uitscheldt en dreigt aangifte te doen. Daarna waarschuwt ze ons uit de buurt te blijven van dat groepje meiden. Tot zover onze eerste kennismaking in Pisa.

We checken in bij Grande Hotel Bonnano, een 4-sterrenhotel waar we onze reis zullen afsluiten in de luxste hotelkamer die we gehad hebben. We lopen alvast even naar Piazza dei Miracoli om de Kathedraal en de Toren van Pisa te bewonderen. Een schitterend beeld.

Wat biedt Pisa nog meer?

In Pisa zijn we twee dagen, maar het is al snel duidelijk dat we aan één dag genoeg zullen hebben om het provinciestadje met minder dan 100.000 inwoners te bezichtigen. Om 16:15 uur hebben we twee plekjes gereserveerd om de Toren van Pisa op te gaan. Hiervoor gaan we eerst kijken wat de stad naast de wereldberoemde toren nog meer te bieden heeft. Piazza dei Cavalieri (in het Nederlands Ridderplein) vormt het oude centrum van Pisa. Santa Maria della Spina is een zeer klein kerkje aan het water. Overal in Pisa komen we enorme stenen tictacs tegen, een voor ons onbekende kunstvoorkeur in Italië.

Daarna gaan we door naar Cittadella, overblijfselen van een Romeins fort aan de Arno (inderdaad dezelfde rivier als in Florence), gesticht in de 2e eeuw v. C. Voordat we terugkeren naar dé toren, wandelen we door de oudste academische botanische tuin van Europa, waar we levende cactussen en bamboebomen tegenkomen.

Botanische tuin Pisa

De Scheve Toren

Selfie bij de Scheve Toren van Pisa

Nu is het tijd om de Toren van Pisa te beklimmen! Meteen bij binnenkomst voelt het raar om beneden in de toren te lopen. Dit is ook niet gek want de Toren van Pisa kent een hellingshoek van 5 graden. Het is een wonder dat het nog staat en er mensen op kunnen, maar hier is dan ook het nodige onderhoud aan verricht. Zo is de Toren tien jaar lang tot 2001 helemaal dicht geweest. Ook het lopen van de trappen naar boven voelt maf, omdat het ene gedeelte ‘normaal’ lijkt en het andere gedeelte je steeds naar één kant trekt. Alsof je je op een schip waant met ruige weersomstandigheden. Eenmaal boven is het helemaal eng om 60 meter boven de grond over een scheve toren te lopen. Dan denken we maar aan de Napolitaanse hoogleraar die in 2014 beloofde dat de toren zeker de komende drie eeuwen nog niet om zal vallen.

Het uitzicht is fraai, met kijk op de bergen, Pisa’s voetbalstadion, Piazza dei Miracoli en de rest van het stadje. Een ware beleving. Hierna proberen wij -uiteraard- om net als honderden andere toeristen op het plein een foto te maken waarop we de toren omduwen ofwel tegenhouden. Hier slagen we in, waarna we net zo cliché op een terras pizza eten met uitzicht op de toren.

Rustige laatste vakantiedag

Voor onze laatste dag in Italië is het nog even bedenken hoe we die door zullen brengen, immers hebben we alles in Pisa al gezien. Vandaag is het een Italiaanse feestdag, Assunzione della Beata Vergine Maria, oftewel Maria Hemelvaart. Dit houdt in dat alle publieke voorzieningen dicht zijn, daarom zijn we gister al in de Scheve Toren geweest. Begin van de middag besluiten we beneden in de tuin van het hotel in de zon te zitten met onze boeken erbij. Dan merken we ineens op dat naast de tafeltjes op het gras diverse ligbedden opgemaakt zijn inclusief parasol. We maken onszelf ‘zonproof’ en maken er een stranddagje zonder strand van. Zo’n chilldag komt ons goed uit, want we zijn ondertussen ook flink vermoeid van drie weken rondreizen. In de avond gaan we voor (voorlopig) de laatste keer op pad om te eten in Italië, waar Tessa bij het toeristische plein een leuk vakantie aandenken scoort: een paraplu met daarop afbeeldingen + namen van Venetië, Florence, Pisa en Rome. Allemaal steden waar we samen geweest zijn (en dan staat Milaan er nog niet eens op). Overigens merken we niets van de feestdag, waarop normaal gesproken kraampjes en festiviteiten georganiseerd worden.

Conclusie Pisa

Vooraf waren we al heel benieuwd naar Pisa, natuurlijk vanwege de toren en wat er nog meer te zien/doen is. Je kunt gerust stellen dat Pisa wél alleen om het Piazza dei Miracoli draait. En dat geeft ook niet, want het is het echt waard om alleen daarvoor Pisa te bezoeken. De eerste keer dat je de toren in het echt ziet, maakt dat veel indruk. Net als bij de eerste keer dat je het Colosseum ziet, ook zo’n wereldmonument dat je al veel hebt gezien maar nog verrassend veel indruk maakt wanneer je het live met eigen ogen ziet. Pisa kun je daarom ook prima in één middagje zien, al kwam het voor ons wel lekker uit dat we de laatste dag nog even in de zon konden chillen.

Drie sterren

✅ Het eerste aanblik op de Scheve Toren is gedenkwaardig, een absoluut must-see.

✅ Piazza dei Miracoli is een zeer fraai plein met naast de toren ook mooie gebouwen gevestigd op een biljartlaken van een grasmat.

✅ In tegenstelling tot het plein van de Toren van Pisa, is de rest van stad aangenaam rustig. Hoewel er verder niet veel te zien valt, kun je de rest van de dag prima vertoeven in de rest van de stad.

❌⁠⁠⁠⁠ Het plein van de Toren is zoals verwacht zeer toeristisch, het is een ware opgave om een foto van de Toren te maken zonder andere mensen er op.

❌⁠⁠⁠⁠ Het is voldoende om één dag Pisa te bezoeken, ga je meer dagen dan geniet je meer van de temperatuur dan van de bezienswaardigheden.

TIP: koop je ticket voor het beklimmen van de Toren van Pisa online en plan een tijdslot, hiermee voorkom je wachtrijen.

Foto's Pisa

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Pisa. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.