Op Kauai hiken over het mooiste en groenste eiland van Hawaii

Op vakantie naar Kauai

Nissan Versa

Logo Pacific Island Travel

Pakketreis van Pacific Island Travel

Na 2 volle dagen op O’ahu, maken we de oversteek naar Kauai. We verblijven 4 volle dagen op het oudste en meest noordelijke eiland van Hawaï. Het staat bekend als ''The Garden Island'' en door haar ongerepte groene landschappen is het een geliefd eiland onder natuurliefhebbers. De overweldigende groene kliffen en afgelegen stranden en spectaculaire watervallen vormen voor filmproducenten dan ook het gedroomde decor voor Pirates of the Caribbean en Jurassic Park. We hebben dan ook hoge verwachtingen van dit eiland en we zullen elke dag een ander deel van Kauai ontdekken.

Wailua Falls

Vanaf O’ahu is het (zonder opstijgen en landen) eigenlijk maar 25 minuten effectief vliegen naar Lihue, de hoofdstad van Kauai.  Wanneer we landen merken we al snel dat dit een heel ander eiland is dan O’ahu. Veel natter, ruiger en groener. Nadat we de huurauto hebben opgehaald, maken we eerst nog twee korte tussenstops bij watervallen die op de route naar het hotel liggen. We komen begin van de middag al aan op Kauai, dus zo benutten we deze reisdag nog goed.

We stoppen als eerste bij de Wailua Falls. Het zit een beetje verdekt langs de weg dus je moet weten waar je ongeveer moet stoppen. Er zit een kleine parkeerplaats bij die nogal vol is, maar de bezoekers blijven hier kort dus de doorstroom is snel. De Wailua Falls bestaan uit twee krachtige watervallen die naast elkaar 53 meter naar beneden stromen. Vanaf de parkeerplaats heb je een mooi uitzicht op de waterval. Je kunt de waterval alleen van bovenaf bewonderen. Er zijn wel mensen die over het hek naar beneden klimmen, maar dit is officieel niet toegestaan en zeker als het net geregend heeft is dit te gevaarlijk.

In de oudheid sprongen Hawaiiaanse mannen van de top van de watervallen om hun mannelijkheid te bewijzen. Sommige mensen springen nog steeds van de top van de watervallen, hoewel het gevaarlijk en illegaal is. Deze waterval is in meerdere films en televisieseries voorgekomen, er is o.a. een scene opgenomen voor Jurassic World. Je kunt er in de buurt een 5 km hike doen, maar wij rijden weer door naar de volgende waterval genaamd ‘’Opeakea Falls’’.

Opeakea Falls

Ōpaeka'a " betekent "rollende garnalen", die ooit overvloedig in de stroom voorkwamen. Deze 45 meter hoge en 12 meter brede waterval stroomt naar beneden in een verborgen poel en is één van de meest toegankelijke grote watervallen van het eiland. Borden wijzen duidelijk naar het uitkijkpunt langs de weg aan de rechterkant. Dit uitkijkpunt is voorzien van ruim voldoende parkeerplekken, toiletten en picknicktafels. Ook blijkt hier een kolonie kippen & hanen te leven, het stikt op Kauai werkelijk van deze vogels. Hierna steken we de weg over voor een mooi uitzicht op de kronkelende Wailua-rivier en de binnenvlakten daarachter.

Ho’oip’i Falls

Op onze eerste volledige dag op Kauai ontdekken we met de Ho’oip’i Falls, Kilauea Lighthouse, Hanalei Valley en Queen’s Bath de noordkant van het eiland. We beginnen de dag met een hike naar de waterval met de vele klinkers en hoge komma’s in de naam. Het was even zoeken naar de start van het wandelpad, want dit ligt goed verstopt tussen de struiken. Gelukkig is het best een populaire hike dus we kunnen het voorbeeld van andere wandelaars volgen.

We zijn verrast door het modderige pad en de vele muggen. Hierbij direct een tip: kleed je sportief met kleren die vies mogen worden en gebruik deet tegen de muggen! Nergens anders zouden we op Hawaii zoveel muggen tegenkomen als hier. Hoewel het tijdens onze hike droog is, regent het hier veel dus het modderpad is spekglad. Gelukkig weten we het zonder uitglijden door te komen, maar we zien meerdere andere wandelaars met minder goed schoeisel onderuit gaan. Het dichtbegroeide bos voorkomt dat we de waterval al snel zien, maar we horen dat we dichterbij komen en na 2 km wandelen bereiken we de Ho’oip’i Falls.

We zien de watervallen dichtbij vanaf de rotsen aan de zijkant. Op de terugweg stoppen we nog bij een kleinere waterval waar we mensen in zien springen. Het waren met de modder en de vele opgelopen muggenbulten zware omstandigheden, maar deze gave watervallen mag je niet missen. Deze watervallen werden trouwens ook gebruikt als filmlocatie in Jurassic Park. De totale lengte van de hike is 4 km, inclusief bewonderen van de waterval trokken wij er 1,5 tot 2 uur voor uit. Parkeren kan gratis in de straat van de start van de hike.

Kilauea Lighthouse

Na de Ho’oip’i Falls rijden we door noordwaarts richting de Kilauea vuurtoren. Of beter gezegd, naar het Kilauea Viewpoint. Vanaf dit openbare uitzichtpunt zien we de hoge oceaangolven op de rotsen kletteren. Op deze uitgehouwen rotskust staat ook een vuurtoren uit 1913 op maar liefst 55 meter boven zeeniveau. Een mooi beeld. Parkeren bij het uitkijkpunt is gratis, maar als je door wilt rijden naar de vuurtoren zelf moet je door het natuurreservaat Kilauea Point National Wildlife Refuge. Hier wordt wel betaalde toegang gevraagd en is open van woensdag t/m zaterdag. Dit slaan wij over. Side note: dit is de meest noordelijke locatie van heel Hawaii.

Hanalei Valley

Vanaf het Kilauea Viewpoint is het nog geen kwartiertje rijden naar de Hanalei Valley. De Hanalei Valley is een uitgestrekte groene vallei die omringd is door tarovelden en de Hanalei rivier. We maken een korte stop bij de Hanalei Valley Lookout waar we een geweldig vergezicht hebben op deze weelderige vallei. Het uitzichtpunt ligt direct aan een weg, maar het biedt één van de mooiste panorama’s van Hawaii. Taro is een plant die veel verbouwd wordt op Hawaii met een breed, voedzaam blad in de vorm van een enorm hart. De taro wordt gekweekt op drassige akkers. Taro wordt veel verbouwd op Hawaii en we zien ook op meerdere Hawaiiaanse eilanden tarovelden.

Queen's Bath

De laatste halte van onze dag in het Noorden van Kauai is Queen’s Bath. Dit is een natuurlijke getijdenpoel in zee ter grote van een zwembad. Wanneer we aankomen in een dromerige rijkeluis plaatsje blijkt dat Queen’s Bath momenteel gesloten is vanwege onveilig (winter)weer. Verdere informatie is er niet beschikbaar, ook online niet. Wel hadden we vooraf al gelezen dat het een gevaarlijke plek kan zijn vanwege de gladde rotsen en de plotselinge krachtige golven die je het ‘bad’ uit kunnen trekken.

Kōkeʻe State Park

Onze tweede dag op Kauai brengen we door in het Kōkeʻe State Park in het noordwesten van het eiland. Dit nationale park is alleen via het zuiden te bereiken waarbij we langs de Waimea Canyon rijden. Hier stoppen we nog niet, want het uitzicht schijnt hier later op de dag beter te zijn. In het Kōkeʻe State Park kun je op flinke hoogte veel uiteenlopende hikes doen. Wij kiezen voor een day hike: de Awa'awapuhi Trail van in totaal 9.7 km lang (retour). Een serieuze beproeving die we willen aangaan omdat dit wandelpad leidt naar een geweldig uitkijkpunt over de beroemde kliffen van de Nā Pali kust.

Awa'awapuhi Trail

We komen eind van de ochtend aan bij de start van de trail waar de bijbehorende parkeerplaats al helemaal vol staat. Gelukkig rijdt er net een auto weg waarna we kunnen beginnen. We hadden onderweg al gemerkt dat de lucht donkerder en mistiger werd. We zitten ook op ruim 1.200 meter hoogte. Wanneer we aan de hike starten, regent het lichtjes. Daardoor is de route in het begin ook behoorlijk modderig in de dichte bossen waar de zon bijna niet doorheen komt. Oppassen dat we niet uitglijden dus. Gelukkig wordt het wandelpad na een paar kilometer wat droger en begint de zon deels door de bomen te schijnen.

Koke'e State Park

Hoewel het een afwisselend parcours is, blijft het uitzicht tot aan de lookout karig. Daarom is het echt bikkelen naar het uitzichtpunt. Wanneer we het geluid horen van overvliegende helikopters weten we dat we dichterbij het uitzichtpunt komen. Er zijn blijkbaar veel toeristen die € 350 tot € 500 per persoon over hebben om tijdens een helikoptertour de puntige rotskliffen van de Nā Pali kust te bewonderen. Wij doen er 1,5 uur over om het uitzichtpunt te voet te bereiken, echter is dit de lange wandeling 100% waard. Het uitzicht over de rotsige Nā Pali Coast met de zee op de achtergrond is fenomenaal. En bovendien uniek, want alleen via de Awa'awapuhi Trail krijg je zo’n vrij zicht op dit machtige landschap.

Eindpunt Awa'awapuhi Trail

We blijven één uur boven om van de uitzichten te genieten en foto’s te maken. Ook benutten we dit moment om even uit te rusten voor de terugweg. Vanwege hoogtevrees willen we niet veel verder dan waar de hekken staan, je kan namelijk nog helemaal tot het einde van de klif lopen, maar dit moet over een smal oneven pad met aan beide kanten diepe ravijnen. Daar worden wij niet zo gelukkig van. Tenslotte is het uitzicht van achter het hek werkelijk ook fantastisch. We hebben bij het uitzichtpunt geluk met mooi helder en zonnig weer. Zo zijn we maximaal terugbetaald voor de inspanning.

De terugweg is fysiek een stuk zwaarder omdat we veel hoogtemeters in te halen hebben. Toch gaat dit een stuk sneller dan de heenweg. De grond is inmiddels opgedroogd waardoor we meer tempo kunnen maken en na één uur terugkomen bij de auto. In totaal hebben we 2,5 uur gewandeld en zijn we bijna 4 uur op pad geweest. Hoewel het soms zwaar was (met 593 hoogtemeters), hadden we genoeg uithoudingsvermogen om het vol te houden. Uiteindelijk zou dit ook de langste hike van onze vakantie op Hawaii worden.

Awa'awapuhi Trail Lookout

Waimea Canyon

Op de terugweg van het Kōkeʻe State Park rijden we weer door het Waimea Canyon State Park. In de middag is de lichtinval beter dus we hebben de uitzichtpunten van deze canyon bewust bewaard voor het einde van de dag. De Waimea Canyon is letterlijk en figuurlijk één van de hoogtepunten van Hawaii. Dit bijzondere natuurgebied staat ook wel bekend als de ''Grand Canyon van de Pacific''. De combinatie van de diepe rode canyon met de groene bergen is echt waanzinnig mooi. De canyon is op dit moment droog waardoor de riviertjes en watervallen niet zoveel voorstellen.

Er is geen tijd meer om hier te hiken en we zijn na de Awa'awapuhi Trail fysiek ook zeker niet meer in staat om de Waimea Canyon Trail van 5 km te lopen. Hoewel het betaald parkeren is bij de diverse uitzichtpunten doen we dit niet, omdat we toch na een paar minuten weer de auto instappen om verder te rijden. Alleen bij de Waimea Canyon Lookout wordt gecontroleerd dus dit uitzichtpunt slaan we over. We hebben immers al drie andere prachtige lookouts met vrij zicht gepakt, waaronder Pu'u Ka Pele Lookout.

We hebben de bekende Grand Canyon in het Westen van Amerika nog niet gezien, dus dit is de eerste keer dat we een diepe canyon in kijken. Het is tof dat er zoveel verschillende uitzichtpunten zijn zodat we de canyon van steeds weer een andere hoek kunnen bewonderen. De Waimea Canyon is 1.100 meter diep, ruim 3 kilometer breed en 26 kilometer lang. Deze indrukwekkende kloof is ontstaan uit een aardbeving die het eiland bijna in tweeën verdeelde. Duizenden jaren erosie door regenval en wind zorgde ervoor dat de canyon de huidige uitgesleten vorm heeft gekregen. En nog steeds stromen dagelijks tonnen rode modder de oceaan in. Op bovenstaande en onderstaande foto is goed te zien hoe de kleur van de canyon verandert als de lichtinval verandert.

Waimea Canyon

Dolfijnen spotten bij Kauai

Boottocht Nā Pali kust

Op onze derde volledige dag op Kauai staat een boottocht op de planning langs de beroemde Nā Pali kust. We hebben van 8:30 tot 13:00 uur een boottocht geboekt bij touroperator Makana Charters. We kiezen bewust voor de ochtend shift omdat de zee over het algemeen kalmer is en dat is voor Tessa belangrijk in strijd tegen onregelmatig opspelende zeeziekte. Ook maken we de boottocht dan volledig met daglicht waardoor de kans groter wordt dat we zeedieren kunnen spotten, die laten zich nu eenmaal vroeger op de dag zien. Voordeel van de middag zou eventueel bij goed weer zijn dat het zonlicht mooier op de groene kliffen staat.

Na Pali Coast

De start is in het zuidwesten van Kauai in de “Small Boat Harbour”. Hier starten alle boottochten van deze aanbieder. Wij gaan mee met de grootste boot waar 30 passagiers op gaan. We zien al snel een groepje kleine dolfijnen. Ook zien we twee keer een zeeschildpad. We varen eerst één uur noordwaarts om de ruige Nā Pali kust te bereiken. Het is zeer indrukwekkend om deze in volle glorie vanaf de zee te kunnen bekijken. Tussendoor varen we onder een waterval door en gaan we een watergrot in.

Voor een extra belevenis knalt de soundtrack van Jurassic Park door speakers van de boot en wordt de piratensong van Pirates of the Caribbean afgespeeld als we de grot binnenvaren die inderdaad goed door kan voor Isla de Muerta, de watergrot waar in de eerste film de schat verstopt is.

Nadat we uitgebreid langs het mooiste stuk van de Nā Pali kust hebben gevaren, stopt de boot zodat we lunch krijgen en we kunnen snorkelen in het heldere lichtblauwe water. We zien ontzettend veel mooie vissen en één schildpad. Tijdens de terugweg begint het weer onstuimiger te worden en moeten we tegen de stroming en hoge golven in terug. We worden nat, maar gelukkig kan Tessa door haar goede voorbereiding haar zeeziekte in bedwang houden.

Het is een zeer prijzige boottocht, maar het is een absolute must om op dit eiland de Nā Pali kust zo van een afstandje in al haar grootsheid te kunnen aanschouwen. De Nā Pali kust is immers de absolute highlight van het eiland en wordt niet voor niets zoveel als filmlocatie gebruikt. De ruige kust is o.a. gefilmd in kaskrakers zoals: Pirates of the Caribbean en Jurassic Park. Dit is dan ook de reden dat we een fors bedrag over hebben voor deze boottocht. Daarbij is een boottocht nog altijd een paar honderd euro per persoon goedkoper dan een helikoptervlucht.

Boottocht Na Pali kust

Kalalau Trail in Hāʻena State Park

Op de laatste volledige dag op Kauai hiken we de eerste 2 mile van de wereldberoemde Kalalau Trail in het Hā’ena State Park. We hebben online een shuttle + entry pas gekocht voor dit populaire nationale park in het noordwesten van het eiland, dus we parkeren bij de parkeerplaats bij de startlocatie van de shuttle.

De Kalalau Trail is een wandelpad van 16 km langs de iconische Nā Pali kust die we eerder al van achter (vanuit het Kōkeʻe State Park) en van voren (vanaf de zee) hebben bewonderd. Nu dus vanaf de zijkant, want we lopen het eerste stuk van deze hike letterlijk over/langs de spectaculaire Nā Pali Coast.

Mooie uitzichten Kalalau Trail

De eerste 20 minuten van de hike lopen we in de regen, maar gelukkig blijft het daarna grotendeels droog. Opdrogen doen we ook snel in de zon en met de kustwind. In het begin is het veel klimmen over de gladde rotsen. Het parcours wordt daarna afgewisseld door modder, boomstronken, bospaden en rode aarde. Dit eerste deel van de hike is over het algemeen prima te doen. Er zijn wel een paar spannende stukjes waarbij het pad smal is en de afgrond steil en diep, maar desondanks voelt dit deel van de hike veilig. Wel blijven de modder en gladde stenen altijd gevaarlijk. We zijn heel vaak bijna uitgegleden, maar nooit echt volledig. Na 750 meter krijgen we het beste uitzicht over de groene kliffen die uitsteken in de zee.

Wanneer we de rivier via stenen oversteken komen we aan bij Hanakāpī‘ai Beach dat het eindpunt vormt van onze avontuurlijke hike. Dit strand is alleen via boot, helikopter of via dit wandelpad te bereiken. Zwemmen in de zee wordt ernstig afgeraden i.v.m. sterke stroming en de afwezigheid van de reddingsbrigade.

Je kunt ook veel verder hiken dan Hanakāpī‘ai Beach, maar het parcours wordt hierna steeds gevaarlijker met smalle paden en diepe ravijnen. Dit is ook alleen weggelegd voor de echte waaghalzen en extreme hikers die meerdere dagen willen trekken. Dan heb je ook een camping permit nodig. Voor ons was dit een perfecte wandeling door een geweldig decor met idyllische uitzichten op de kust. Inclusief een langere pauze op het strand deden we er ongeveer 2,5 uur over om dit deel van de Kalalau Trail heen- en terug te lopen. De totale afstand bedraagt 6 km. De trail bevat veel hoogtemeters die gelijk zijn verdeeld waardoor de heen of terugweg niet aanzienlijk zwaarder is.

Mooiste uitzichtpunt Kalalau Trail
Aangespoelde zeehond op Haena Beach Park

Ha’ena Beach Park

Het Hāʻena State Park trekt veel bezoekers vanwege de Kalalau Trail, maar de wegen zijn smal en het gebied is niet geschikt voor ongecontroleerd massatoerisme dus vandaar dat het nationale park zo gereguleerd is met reserveringen en shuttle bussen. Nadat we de Kalalau Trail gedaan hebben, stoppen we nog bij Hāʻena State Park. Hier willen we aan het eind van de dag nog snorkelen. Echter zijn de golven zo krachtig dat dit totaal onmogelijk blijkt en in een dappere poging van Tessa raakt haar snorkelset ook nog eens kwijt. Wat een domper… Enige leuke van deze plek is een aangespoelde zeehond die lekker op het strand ligt te slapen.

Kauai Shores Hotel

De accommodatie waar we verbleven op Kauai verdient nog een beschrijving. Het was de beste plek waar we overnachtten op Hawaii. Met een zwembad, hot tub, strand, gezellig restaurant en valet parking bezit deze accommodatie alle faciliteiten die je nodig hebt. Daarnaast is het personeel super vriendelijk. Direct naast het Kauai Shores Hotel bevindt zich de Coconut Marketplace. Dit is een levendige plek met allemaal winkeltjes en eettentjes waar je tevens eten van diverse keukens kunt afhalen. Dit laatste deden we ook meerdere keren en aten dit dan gezellig buiten bij het zwembad van het resort op. Ideaal!

Conclusie Kauai

Uniek groen eiland vol natuurwonderen
Wij hebben Kauai ervaren als een fenomenaal eiland. Zo groen, zo bergachtig en zo rustig. Hier merk je dat de natuur leidend is en de mens slechts weinig invloed heeft op de inrichting. Vooral de Nā Pali kust is adembenemend. Deze ruige kust met haar indrukwekkende steile groene rotskliffen zijn wereldberoemd geworden dankzij de Jurassic Park films. Deze kust is uniek en hebben wij via diverse hikes en een boottocht vanuit verschillende hoeken bewonderd. Het eiland nodigt sowieso enorm uit om te bewandelen. Een ander bijzonder natuurverschijnsel is de Waimea Grand Canyon. Als er één plek op aarde is waar je dino’s tot leven kunt wekken dan is dat op Kauai. Dit decor prikkelt de fantasie.

5 sterren
Na Pali Coast

✅ Prachtig groen eiland dat het beloofde land is voor hikers. Je waant je op de wandelroutes op de set van Jurassic Park.

De Nā Pali Coast en Waimea Grand Canyon zijn van een unieke schoonheid.

✅ Kauai is niet alleen geografisch afgelegen, maar voelt ook heerlijk rustig aan.

⁠⁠⁠⁠ Het regent super veel op Kauai waardoor het één van de natste plekken ter wereld is. Daar krijg je wel een mooi groen landschap voor terug!

⁠⁠⁠⁠ Door het onherbergzame landschap is een groot deel van het eiland onbegaanbaar. Zo’n 70% van het eiland kun je niet met de auto bereiken. Kauai heeft een ronde vorm, de autoweg gaat alleen niet helemaal rond waardoor het zuidwesten niet aansluit op het noordwesten. Houd hier rekening mee!

TIP 1: boek je verblijf bij Kauai Shores Hotel. Zoals hierboven beschreven een prima resort op een leuke plek.

TIP 2: haal de beste malasadas af bij het Passion Bakkery Cafe

TIP 3: bescherm jezelf tijdens hikes in de jungle tegen de vele muggen op dit eiland. Smeer jezelf goed in met anti-insecten spray.