Port Augusta als uitvalsbasis voor Flinders Ranges National Park

Vlag australie

Port Augusta & Flinder Ranges National Park | Zuid-Australië | Australië

Bed icoon

Discovery Parks Port Augusta (3 nachten)

Camper icoon

Britz Voyager

Dagplanning Flinders Ranges

Flinders Ranges is de laatste bestemming voordat onze drie weken durende roadtrip door Zuid-Australië van Perth naar Adelaide tot een einde komt. We verblijven in Port Augusta dat de toegangspoort vormt naar het miljoenen jaren oude land van het Flinders Ranges National Park. Dit zien we als een voorproefje van de Australische outback waar we graag ooit nog eens naartoe willen.

Camping Port Augusta

Vanuit Port Lincoln rijden we noordwaarts om het Eyre Peninsula te verlaten voor Port Augusta. Dit havenplaatsje met 14.000 inwoners gebruiken we als uitvalsbasis om naar het Flinders Ranges National Park te rijden. Ook gebruiken we Port Augusta om ons te informeren over dit natuurgebied in de Australische outback. Op de aankomstdag in Port Augusta is het eindelijk lekker warm op de camping: zonnig en 26 graden Celsius. We benutten dit heerlijke weer door in de namiddag aan het zwembad van de camping te liggen. Ook kunnen we nu lekker buiten dineren en ‘s avonds tot half 11 buiten zitten op onze camping stoeltjes. Hiervoor was het in oktober altijd al vroeg donker en sterk afgekoeld in Zuid-Australië.

Wadlata Outback Center

Op onze eerste volledige dag in Port Augusta bereiden we ons voor op de dagactiviteit van morgen naar het Flinders Ranges National Park. Daarom gaan we naar het officiële visitor center waar ook het geprezen museum Wadlata Outback Center gevestigd is. Na het inwinnen van de benodigde informatie bezoeken we het museum.

Tunnel of Time Wadlata Outback Center

Het museum lijkt niet zo groot maar je komt steeds weer in een andere ruimte met een nieuw thema waardoor we onszelf verrassend lang vermaken. Het museum betreden we via een enorme slang die verwijst naar het scheppingsverhaal in de droomwereld van de Aboriginals. Hierna lopen we door de Wadlata’s Tunnel of Time, een reis van miljoenen jaren door de geschiedenis van Australië.

Wadlata Outback Center

We leren hoe Australië deel uitmaakte van het supercontinent Gondwana en daarna loskwam van Antarctica en tropischer werd naarmate het continent noordelijker kwam te liggen. Door deze geïsoleerde ligging konden flora en fauna (denk aan de buideldieren zoals kangoeroes en wombats) zo afwijken van de rest van de wereld. Andere ruimtes behandelen onderwerpen zoals:

• de Europese ontdekkingsreizen naar Australië;
  • de verkenningstochten door de outback;
  • een tentoonstelling in een treincoupé over de treinverbinding door de outback;
  • hoe Aboriginals leefden in de outback.
Trans Australian Railway

In de treincoupé lezen we over de Transaustralische Express, ook bekend als de Indian Pacific. Dit is de iconische langeafstandstrein in Australië die sinds 1970 de steden Sydney aan de oostkust en Perth aan de westkust met elkaar verbindt. Deze route is beroemd omdat het de volledige breedte van het Australische continent doorkruist, over een afstand van 4.352 kilometer. De naam "Indian Pacific" verwijst naar de Indische Oceaan aan de westkust en de Stille Oceaan aan de oostkust. De trein vertrekt wekelijks. Een van de meest opvallende delen van de reis is het doorkruisen van de Nullarborvlakte, waar zich het langste rechte stuk spoor ter wereld bevindt, dat zich over 478 kilometer uitstrekt. Wij hebben in de Nullarbor woestijn een lang stuk langs dit treinspoor gereden.

De toegangsprijs tot het museum is fors (25 AUS dollar p.p.), maar het is zeer informatief. Wadlata's "Tunnel of Time" is onderscheiden met zes State Tourism Awards. Je wordt hier warm gemaakt voor een bezoek aan het Flinders Ranges National Park. We leren veel over dit landschap waar we een dag later naartoe gaan.

Arid Botanic Gardens

Arid Botanical Gardens

Na ons bezoek aan het Wadlata Outback Center rijden we door naar de Arid Botanic Gardens. Hier zijn diverse wandelroutes aan de rand van de droge outback. We voltooien de “Regional Walk”, een 1,4 kilometer lang pad langs planten die in de outback kunnen overleven. De route brengt ons ook naar een fraai uitzichtpunt van waar we de bruinrode heuvelgebergtes kunnen bewonderen die de Australische outback zo kenmerken. Je moet hier goed op de verdekte bordjes letten, want wij lopen ergens verkeerd waardoor we in totaal 1 uur deden over deze korte wandeling. Er zit geen hoogteverschil, maar de warmte en het gebrek aan schaduw zorgen voor zware omstandigheden.

Ikara-Flinders Ranges National Park

We zijn van plan om de hele dag door te brengen in het Flinders Range National Park dat op 2 uur rijden ten noorden van Port Augusta gelegen is. Flinders Range National Park bestaat geologisch gezien uit een ontzettend oud land zoals we eerder geleerd hebben in het Wadlata Outback Center. Hier zijn rotsen te vinden die tot wel 800 miljoen jaar oud zijn.

Flinders Ranges National Park

Hike naar de Homestead Hills

In het visitor center bij Wilpena Pound kopen we voor 13 AUS dollar een permit voor onze camper om door het nationale park te rijden. Ook winnen we hier nog de laatste info over de mogelijke hikes. We besluiten de 6,6 km (heen en terug) lange walk naar de Homestead Hills te doen. Vooraf waren we gewaarschuwd voor de vele vliegen waar je hier in de Australische lente last van kunt krijgen. Hoewel hier niet eens zoveel vliegen zijn doet Max uit voorzorg wel voor het eerst zijn net gekochte flynet over zijn pet om zich te beschermen tegen de vliegen die op hem afkomen. Om één of andere reden komen die veel meer op Max af dan op Tessa.

Wildlife Flinders Ranges National Park
Onderweg naar het huis van de Homestead Hills (wat het eindpunt van de heenroute is) komen we wildlife tegen in de vorm van een mooie blauwgekleurde vogel, een echidna (een mierenegel die alleen in Australië en Nieuw-Guinea leeft), een geit met horens en dikke hagedissen. Ook zouden we later rond het informatiecentrum nog een groepje drinkende emoes tegenkomen.

De wandeling gaat dus naar de Homestead Hills. Dit is een oud huis dat rond 1850 werd gebouwd door vroege Europese migranten. Vlak voor het huis informeren diverse bordjes ons over de geschiedenis van deze familie en het geeft een inkijkje in hoe deze mensen hier leefden in een totaal verlaten gebied.

We besluiten nog 500 meter verder te hiken naar Wangarra Lookout. Het vereist de nodige inspanning om deze hoogtemeters te maken, maar het uitzicht over bomen rondom Wilpena Pound mag er wezen. Max gaat daarna nog 400 meter alleen verder omhoog naar de zogeheten Upper Lookout. Een flink steil stenen pad leidt naar een uitzichtpunt met een nog betere overview op de groene omgeving.

Uitzichtpunten Flinders Ranges

Op de terugweg rijden we nog langs een paar uitzichtpunten, te weten: Arkaroo Rock, Elder Range Lookout, Arkaba Hill Lookout. De wandeling naar de Homestead Hills gaat door een groen natuurgebied, maar de weg naar het startpunt van de wandelroute en de omgeving is veel droger en geeft een goed voorproefje van hoe we verwachten dat een reis door de outback zal zijn. Uitgestrekte droge landschappen die bestaan uit heuvels en rode aarde die een restant vormen van oude geologische tijden.

Conclusie Flinders Ranges

Voorproefje van de Australische outback

Een bezoek aan het Flinders Ranges National Park is geologisch gezien een bezoek ver terug in de tijd. De Flinders Ranges zijn gevormd door complexe tektonische processen die miljoenen jaren duurden. Deze bewegingen hebben bergen gevormd en bijgedragen aan de vorming van kloven en valleien. Het heeft ons niet omver geblazen van schoonheid, wel zijn we enthousiast en nieuwsgierig gemaakt voor de echte outback waar dit gevoelsmatig een voorproefje van is. Port Augusta is een leuke uitvalsbasis voor de Flinders Ranges en een bezoek aan het Wadlata Outback Center is 100% een aanrader voordat je het Flinders Ranges National Park bezoekt.

3 sterren

✅ De Flinders Ranges kun je als een goed voorproefje zien voor een reis door de Australische Outback.

Het Wadlata Outback Center is een gerenommeerd museum met veel informatie over de outback. De Tunnel of Time is meermaals onderscheiden. Zeer interessant en ideaal om te bezoeken voorafgaand aan je trip naar het Flinders Ranges National Park.

⁠⁠⁠⁠ Het mag geen verrassing zijn dat het (vooral in de zomer) erg heet kan zijn in de Australische outback. Zorg ervoor dat je op een gunstig moment reist en genoeg water en benzine tot je beschikking hebt.

⁠⁠⁠⁠ De outback van Australië is berucht vanwege de aanwezigheid van veel vliegen. Neem daarom een flynet mee die je op kan doen als dat nodig is!