Sterren kijken in Lake Tekapo

YHA Lake Tekapo

Auto icoon

Toyota Corolla

Als één van de grootste International Sky Dark Reserves in de wereld is het wel duidelijk wat je in Lake Tekapo komt doen: sterren bekijken! Met de juiste weersomstandigheden bezit Lake Tekapo een schitterende sterrenhemel die je tijdens één van de aangeboden nachtelijke tours kunt bewonderen. Overdag is Tekapo net zo mooi, want de paars/roze/witte lupinen bloemen met op de achtergrond het kristalblauwe meer van Lake Tekapo en de besneeuwde bergtoppen van de Zuidelijke Alpen zorgen ervoor dat dit schilderachtige plaatje bij velen als standaard Windows screensaver wordt getoond.

Na Queenstown is Lake Tekapo de volgende bestemming in onze rondreis door Nieuw-Zeeland. Hier verblijven we drie nachten in het gloednieuwe YHA Lake Tekapo. De planning is om de eerste volle dag naar de top van Mount John te lopen en in de avond sterren te kijken tijdens de Craters Experience. Onze tweede dag in Tekapo kunnen we dan lekker kunnen bijkomen in de hotpools en sauna van Tekapo Springs.

Lake Pukaki

Intensieve reisdag van Queenstown naar Lake Tekapo

Voordat ons avontuur in Lake Tekapo begint wacht ons eerst nog een intensieve reisdag waar we onderweg achtereenvolgend stoppen bij een aantal hoogtepunten: Clay Cliffs, Lake Pukaki en Mount Cook National Park.

Mount John Walk

Mount John Wak

Zoals gezegd besteden we onze eerste dag in Tekapo aan het beklimmen van de Mount John. Vanuit Tekapo Village is het inclusief terugreis 1,5 uur lopen naar de top van Mount John. De start van de Mount John Summit Circuit Track begint officieel naast Tekapo Springs waar we een dag later zouden relaxen. Mount John is geen grote berg en ook niet extreem steil, maar met in totaal 326 hoogtemeters wordt er toch nog het nodige klimwerk gevraagd. De hike start in de bossen waarna je het laatste stuk naar de top in meer open terrein loopt. Op de top bevindt zich een restaurantje en het Mount John Observatory van de University of Canterbury. Door een combinatie van bewolking en rook van de Australische bosbranden hangt er een soort smog boven het plaatsje waardoor het uitzicht verre van optimaal is. Jammer, maar de hike blijft leuk.

Crater Experience

De eerste avond in Lake Tekapo is het tijd voor de ultieme sterrenervaring. We boekten een zogeheten Crater Experience bij Dark Sky Project, dit is dé aanbieder van allerlei sterren tours. Om 1:10 uur zouden we midden in de nacht met een busje naar een nabijgelegen krater gaan om daar 75 minuten lang optimaal van de sterrenhemel te genieten met behulp van een telescoop en een sterrendeskundige. Op een afgelegen locatie zoals een krater kun je immers het beste de sterrenhemel bewonderen. Hier heb je geen last van lichtvervuiling en zou de wind beperkt moeten zijn. Toch is er één probleem, het weer is deze dag totaal ongeschikt voor iedere sterrenactiviteit.

Toen we onszelf ‘s nachts aanmelden bij de organisatie werd ons na de laatste update verteld dat het “100% cloudy” is en de tour daarom geannuleerd wordt. Als heelal geïnteresseerde vind ik dit ontzettend jammer, maar het kwam nauwelijks als een verrassing. Overdag hadden we ook al slecht zicht op de top van Mount John en we zagen zelf in het dorpje ook al geen sterren. Omdat de weersverwachting voor de volgende dag niet veel beter lijkt, besluiten we voor morgen de enige bestaande indoor tour te boeken van Dark Sky Project. Uiteraard hebben we ons geld voor de Crater Experience teruggekregen.

Dark Sky Experience

Na het annuleren van de Crater Experience vannacht, beginnen we wel met een enigszins teleurgesteld gevoel aan de Dark Sky Experience. Dit slaat echter snel om, want op dit tijdstip (er gaan continu dagelijks tours) zijn we slechts de enige twee deelnemers. Hierdoor hebben we een privétour met een enthousiaste begeleidster die al onze vragen persoonlijk kan beantwoorden. De Dark Sky Experience omvat een 45 minuut durende multimedia voorstelling over het ontstaan van het heelal, wetenschappelijke astronomie en hoe Maori’s sterren gebruikten voor navigatie en in de jacht. Daarbij geeft de tourgids overal een uitgebreide toelichting bij.

Ontmoeting met een bijzondere telescoop

De tour eindigt bij een 19-eeuwse telescoop genaamd Brashear, deze prachtige negen meter lange victoriaanse telescoop kent een rijke astronomische geschiedenis. Deze klassieke telescoop is gemaakt in de Verenigde Staten in 1894 en is de afgelopen eeuw o.a. gebruikt om de ringen van Saturnus te bestuderen.

Het hoogtepunt van de wetenschappelijke bevindingen van de Brashear is het waarnemen van weerkaatsend zonlicht op de polen van Mars. Deze gedenkwaardige telescoop is in 2016 gedoneerd aan de Dark Sky Project.

Natuurlijk laat ik de kans niet onbenut om deze telescoop even te bedienen. Door onze interesse en de ruim verkregen aandacht is de tour een kwartier uitgelopen, een duidelijk signaal dat het boeiend was!

Brashear telescoop
Telescoop Dark Sky Project Lake Tekapo

Tekapo Springs

Zwembad Tekapo Springs

Na de Dark Sky Expierence is het tijd om na al die weken van zware hikes eens heerlijk bij te komen in de Hot Pools en sauna’s van Tekapo Springs. De sauna’s blijken met een onaangename stoomsauna en kleine normale sauna erg tegen te vallen, dus we zijn blij dat we dankzij de gratis sauna upgrade van onze GoRentals Card (van onze huurauto) geen meerprijs hebben betaald hiervoor.

De vijf hot pools vallen beter in de smaak en we relaxen hier uren. De pools zijn groot, liggen in zowel de zon als schaduw en kennen verschillende temperaturen. Echt top! De prijzige bijbehorende kantine sluit om 18:00 uur dus we halen eten af bij “Our Dog Friday”. Dit is een gezellige eetplek dat bij het YHA hostel hoort.

Sterrenhemel boven Church of the Good Shepherd

Op de derde en laatste avond in Tekapo is het onze laatste kans om de zo geroemde sterrenhemel boven Lake Tekapo te bewonderen. Overdag is het zonnig en helder weer geweest dus we zijn optimistisch. We hebben nu geen speciale tour geboekt maar we hoeven niet lang zelf buiten te wandelen voordat we de een na de andere felle ster zien. We lopen in het pikkedonker naar de Church of the Good Shepherd.

We zijn niet de enige die bij deze iconische kerk van de prachtige lucht komen genieten. Dit kerkje is gebouwd door pioniers uit de MacKenzie regio met stenen uit de oevers van het Tekapo meer. De ligging direct aan het meer is perfect voor sterren kijken, dus we genieten van dit unieke uitzicht. In Europa en al helemaal in drukke randstad van Nederland is het immers bijna onmogelijk om zo’n heldere hemel te aanschouwen. voor het eerst zien we zelfs de contouren van de Melkweg, een fantastisch ervaring die we nooit zullen vergeten.

Sterrenhemel Church of the Good Shepherd

Fotosessie tussen de lupinen

Lake Tekapo fotosessie

Je hebt niet lang nodig om te ontdekken dat je Lake Tekapo voor de natuur bezoekt. In het donker voor de sterren en overdag voor de prachtige lupinen aan het meer. Daarom vertrekken niet eerder uit dit plaatsje voordat Tessa haar gewenste fotosessie tussen de bloemen heeft gekregen. Daarom zijn we de laatste ochtend nogmaals bij de Church of the Good Shepherd om de lupinen bij de kerk en het meer te fotograferen. Bloemen en vrouwenfoto’s zijn een match en hier zeker. Eind november staan de lupinen maximaal in bloei dus het is een kleurrijke bedoeling met de witte, roze en vooral paarse bloemen. In Nederland hebben we de Keukenhof en in Nieuw-Zeeland hebben ze Lake Tekapo.

Conclusie Lake Tekapo

Eigenlijk heeft Lake Tekapo als toeristen trekpleister zichzelf ingehaald. Vooral bij het Aziatische publiek is het plaatsje ongekend in trek. Daarom wordt er volop gebouwd om aan deze stijgende populariteit te voldoen. Dat zal hard nodig zijn, want in een wereld waar de lichtvervuiling blijft toenemen zal de mondiale behoefte naar zo’n mooie sterrenhemel als bij Lake Tekapo alleen maar groter worden. Het mooie meer en de bijzondere lupinen bloemen maken dat dit plaatsje ook overdag een unieke bestemming is. Dat er qua dagactiviteiten wat minder te doen is neem je dan graag op de koop toe.

5 sterren

✅ Het helderblauwe meer i.c.m. met de witte bergen en de kleurrijke lupinen zorgen voor schilderachtig plaatje.

✅ Officieel één van de beste plekken ter wereld om sterren te bekijken.

✅ Met Tekapo Springs biedt Lake Tekapo een fijne plek om overdag te chillen.

⁠⁠⁠⁠ Lake Tekapo is naar verhouding wel de meest toeristische plek in Nieuw-Zeeland. Het is te merken dat het plaatsje hoog staat in de Aziatische lijstjes van top bestemmingen....

⁠⁠⁠⁠ Qua voorzieningen valt er in brede zin nog een hoop te winnen voor Lake Tekapo, van horeca tot accommodaties en activiteiten.

TIP 1: geen zin of geld over voor een betaalde sterrentour? Ga er dan zelf middernacht op uit om sterren te bekijken, dit kan uitstekend bij de Church of the Good Shepherd.

TIP 2: maak van Lake Tekapo een relaxbestemming door een dagdeel naar de Tekapo Springs te gaan. Lekker bijkomen van al die hikes.

Foto's Lake Tekapo

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons foto-album van Lake Tekapo. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.