Reizen door Europa

Skyline van Florence

Ontdek waarom Europa ons favoriete reiscontinent is en welke Europese reizen wij tot nu toe gemaakt hebben. Of je nu van autovakanties houdt, duurzaam met trein wilt rondreizen, backpackend met de bus op pad gaat, stedentrips maakt of liever het vliegtuig pakt naar een relaxte zonbestemming, Europa biedt voor iedere reiziger wat wils.

Bezochte Europese bestemmingen

De aanwezigheid van uiteenlopende cultuur en natuur in combinatie met de korte reisafstand, maakt dat wij grote fans zijn van Europese reizen. Als jong (reis)stel zijn wij begonnen met reizen door Noord-Italië waar onze gezamenlijke liefde voor reizen is ontstaan. Na traditionele zonvakanties in Spanje, Portugal en Turkije, een weekendje weg naar de kerstmarkten in Düsseldorf, een stedentrip naar Rome en een studieperiode in Londen, bezochten we na het afronden van onze hbo-studies in de zomer van 2016 in ruim drie weken Venetië, Gardameer, Milaan, Rimini, Florence en Pisa. We reisden rond met de landelijke trein via onze Interrail passen, dit beviel ons zo dat we deze reisvorm twee jaar later (2018) herhaalden in Midden-Europa toen we achtereenvolgens Keulen, Berlijn, Praag, Wenen en Frankfurt aandeden. Tussendoor zijn er in 2017 en 2018 losse stedentrips geweest naar respectievelijk Athene en Boedapest.

Europa reiskaart

In 2020 moesten we onze reisplanning vanwege het coronavirus omgooien en zijn we onverwachts en last-minute naar respectievelijk Puglia (hak van de Italiaanse Laars) en Tenerife geweest. Ook in 2021 zijn de reisplannen afgestemd op de coronamogelijkheden waardoor we een intensieve autorondreis maakten door de Italiaanse Dolomieten en de Oostenrijkse & Zwitserse Alpen. In 2022 ontdekten we tijdens een wintervakantie naar Fins Lapland weer een volledig nieuwe uithoek van Europa. Met temperaturen tot -30 was het een ijskoude ervaring boven de poolcirkel waar we o.a. het noorderlicht gezien hebben. Met een weekendje naar Gent werd het reisjaar van 2023 geopend om te vieren dat we een half jaar getrouwd zijn.

België

Plein in België

Een dag naar Antwerpen in kerstsfeer, vanuit een vakantiehuisje in Zeeland een dag naar middeleeuws Brugge en een half dagje door Brussel struinen toen we daar door een storm met de Thalys vanuit Disneyland Parijs naar huis gestrand waren. Dat was lang de samenvatting van onze bescheiden tripjes naar de zuiderburen. Tot we in januari van 2023 een weekendje weg gingen naar Gent om te vieren dat we een half jaar getrouwd waren. Zo hebben we inmiddels 4 Vlaamse steden bezocht.

Vlag van België

Duitsland

Dom van Munster

Onze Duitsland avonturen begon met een weekendje naar de kerstmarkten in Düsseldorf. Tijdens onze rondreis door Midden-Europa kwamen daar in de zomer van 2018 in één klap Keulen, Berlijn en Frankfurt bij. Een paar maanden later mochten we Münster bijschrijven toen we na een dag in Movie Park Germany ons verblijf in Duitsland verlengden. Zomer 2021 bezochten we Koblenz als tussenstop op de heenreis naar de Alpen. Voor een bruiloftsfeest zijn we uitgenodigd in de Duitse Eifel.

Vlag van Duitsland

Engeland

Greenwich

Ze mogen dan sinds kort niet meer in de EU zitten, de eigenwijze Engelsen blijven voor altijd in ons hart na Tessa haar studieperiode in Londen waar ze instant verliefd is geworden op de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. In totaal zijn we gedurende deze studieperiode maar liefst drie keer samen in Londen geweest, de laatste keer vierden we er Oud & Nieuw. In de zomer van 2020 brachten we met Tessa's vader nog een lang weekend door in Londen voor een onvervalste throwback.

Vlag van Engeland

Frankrijk

Lachen met Donald Duck in Disneyland Parijs

Vive La France! Hoewel Frankrijk een populair vakantieland is onder Nederlanders, zijn wij hier samen nog nauwelijks geweest. Pas in de winter van 2020 kwam hier verandering in toen we ons 10-jarig jubileum vierden in Disneyland Parijs waar we ons ook direct verloofden. Op 7 juli 2023 kwamen we terug naar Parijs om in de romantische Franse hoofdstad ons 1-jarig trouwjubileum te vieren. Waar kan dit beter dan in de ''Stad van de Liefde''?

Vlag van Frankrijk

Griekenland

Akropolis in Athene

In oktober 2017 verbleven we een lang weekend in Athene waar we een kijkje namen bij de vele ruïnes die de Griekse hoofdstad rijk is. De oude overblijfselen van de Tempel van Zeus, de Poort van Hadrianus, het Pantheon, het oude Olympische Stadion en natuurlijk de Akropolis brengen je zo duizenden jaren terug in de tijd. Verder zijn we los van elkaar nog eens met onze ouders naar Griekse vakantie-eilanden Corfu (Tessa) en Kreta (Max) geweest.

Vlag van Griekenland

Hongarije

Parlementsgebouw Boedapest

Weinig mensen zullen bij een stedentrip als eerste aan Boedapest denken, maar de stad aan de Donau is volop in ontwikkeling en biedt o.a. historie, prachtige jonge én oude bouwwerken, een fantastisch uitzichtpunt, het grootste parlementsgebouw van Europa, een aantrekkelijk groen eiland middenin de rivier en uiteraard de thermale baden waar Boedapest bekend om staat. Tessa bezocht Boedapest ook nog eens voor het Sziget festival.

Vlag van Hongarije

Italië

Scheve Toren van Pisa

Ons 5 jarig jubileum vierden we in Rome. Het echte Italië reisgeweld komt een jaar later wanneer we in 2016 met de Interrail passen een rondreis maken door Noord-Italië langs: Venetië, het Gardameer, Milaan, Rimini, Florence en Pisa. In oktober 2020 zijn we 12 dagen op vakantie geweest in Puglia, de Hak van de Italiaanse Laars. De Dolomieten, Verona en het Comomeer waren de Italiaanse bestemmingen gedurende onze autovakantie in 2021.

Vlag van Italië

Oostenrijk

Tuinen van Wenen

Oostenrijk bezit prachtige gebergtes die wij tijdens onze autovakantie in 2021 naar de Alpen hebben leren kennen. Zo wandelden we in Krimml naar de grootste waterval van Europa en maakten we een avontuurlijke hike door een spectaculaire bergkloof. Ook deden we in deze reis een stedentrip Innsbruck. Eerder hadden we in 2018 al samen een stedentrip Wenen gedaan als onderdeel van onze Interrail trein rondreis door Midden-Europa.

Vlag van Oostenrijk

Portugal

Paardenkoets Lissabon

In de later zomer van 2013 zijn we één week op vakantie geweest in Portugal waar we verbleven in Albufeira, dé badplaats van de Algarve. Tijdens onze vakantie op Albufeira hebben we met Lissabon direct een tweede Portugese bestemming aangedaan. Via het resort hebben we een dagtrip geboekt naar de prachtige hoofdstad van Portugal waar we o.a. genoten hebben van het Monument voor de Ontdekkingsreizigers en de herkenbare rode hangbrug.

Vlag van Portugal

Spanje

Paleis in Barcelona

Onze allereerste vakantie vond plaats aan de Costa Brava. In de zomer van 2011 verbleven we met Tessa haar familie 10 dagen op de camping van waar we ook één dagtrip ondernamen naar Barcelona. In november 2020 zijn we midweekje naar Tenerife geweest. De prachtige uiteenlopende en vulkanische landschappen hebben indruk gemaakt waardoor we in mei 2023 ook Gran Canaria wilden ontdekken. We houden van de Canarische Eilanden!

Spaanse vlag

Denemarken

Denemarken reizen

In oktober 2021 organiseerden we een 3-daagse stedentrip naar Kopenhagen. We hebben de Deense hoofdstad als uitermate prettig ervaren. Modern, ruim opgezet en schoon. We hebben hier o.a. fietsen gehuurd, het oude Tivoli pretpark bezocht in Halloween stijl, een Escape Tour gedaan en de binnenstad ontdekt. Kopenhagen biedt voor ieder wat wils: kastelen, musea, leuke activiteiten voor jong & oud en gezellige terrasjes.

Tsjechië

Torens van Praag

Tsjechië bezit met Praag natuurlijk één van de populairste Europese stedentrips. In de zomer van 2018 komen wij met de (zeer drukke) internationale trein van Berlijn naar Praag, waarmee we ons voor het eerst binnen de Tsjechische landgrenzen begeven. Praag wordt de derde stedentrip van onze rondreis door Midden-Europa. We verblijven drie volle dagen in de romantische hoofdstad van dit nog zeer jonge land.

Tsjechische vlag

Finland

Finland reizen

In februari 2022 brachten wij onze eerste ''wintervakantie'' door boven de poolcirkel in Fins Lapland. Met temperaturen tot -25 was het ijzig koud, maar we kregen er een ultieme poolexpeditie voor terug. Zo maakten we een husky & rendier sleetocht, ontdekten we de ongerepte toendra met de sneeuwscooter en zagen we het noorderlicht op Max zijn 28e verjaardag! En dat was nog maar een greep uit de vele activiteiten gedurende onze 8-daagse reis.

Finse vlag

Zwitserland

Zwitserland reizen

Het duurt even voordat we onze entree maken in Zwitserland, maar wanneer we in de zomer van 2021 een autorondreis door de Alpen maken kan dit ultieme bergland natuurlijk niet ontbreken. We doen met Luzern en Zürich twee Zwitserse bestemmingen aan. Vooral Luzern heeft met haar middeleeuwse karakter en haar prachtige ligging indruk op ons gemaakt. Zo beklommen we hier de 2.132 meter hoge Pilatus berg.

Zwitserse vlag

Turkije

Duiken in Marmaris

Turkije, het land dat de verbinding vormt tussen Europa en Azië heb ik twee keer mogen bezoeken. De eerste keer was ik met mijn middelbare schoolreis vijf dagen naar het bruisende Istanbul en de tweede -en vooralsnog laatste- keer Turkije bracht ik met Tessa door in Marmaris. In deze populaire Turkse badplaats verbleven we één week in de zomervakantie. Zoals de Turken zelf trots over hun eigen land zeggen: 'Turkije altijd nummer 1!'.

Vlag van Turkije

Luxemburg

Max zijn Luxemburgse roots (één opa was een Luxemburger) brengt hem al diverse keren naar het Groothertogdom voordat we samen in de zomer van 2021 Luxemburg één dag bezoeken. Op de terugreis van onze autovakantie naar de Alpen stoppen we halverwege de route bij Luxemburg stad waar we de avond doorbrengen aan het gezellige centrale plein. De volgende dag struinden we de kleine en gelaagde binnenstad af.

Luxemburgse vlag

Uiteenlopende natuur & culuur

Europese natuur: wat bezit het niet?

Op Oceanië na is Europa het kleinste continent ter wereld, kleiner nog dan Antarctica. Toch is er geen werelddeel waarin de culturele en ecologische diversiteit zo groot is als in Europa. Van de warme Mediterrane zon tot de Scandinavische gletsjers en van de Italiaanse vulkanen tot de kliffen van Ierland, Europa bezit bijna alles (tropisch regenwoud en woestijnen zijn niet te vinden in Europa). Met Venetië bezit Europa zelfs een stad op het water! En dat allemaal op maximaal 4 uur vliegen van elkaar.

Eiland in Venetië

Dé Europese cultuur bestaat niet

Ook op cultuurgebied is Europa bijzonder. Met een rijk verleden van talloze volken kent Europa een weliswaar bewogen maar ook zeer interessante geschiedenis. Inmiddels bestaat Europa geografisch en cultuurhistorisch uit 51 landen, ieder met eigen kenmerkende culturele normen en waarden. En als je bedenkt dat er zelfs binnen de eigen landgrenzen nog grote cultuurverschillen zijn, dan weet je dat Europa onwijs veel te bieden heeft en je er eigenlijk ook nooit ‘’uit gereisd’’ bent.

Tempel van Zeus in Athene

Forum Romanum in Rome

Europese stedentrips

Sceptici vinden dat door globalisering allerlei gebieden meer op elkaar beginnen te lijken, maar dit ligt er ook maar aan naar welke aspecten je kijkt. Wij maken bijvoorbeeld graag Europese stedentrips, omdat veel Europese steden in tegenstelling tot steden in andere westerse gebieden (Australië en Noord-Amerika) oude stadscentra herbergen. Hierdoor krijg je een goed beeld van de oorspronkelijke contouren van de stad en zie je wel degelijk grote verschillen. Of je nu kijkt naar Barcelona, Parijs, Rome, Berlijn, Athene, Londen of Amsterdam. Al deze steden bezitten grote centra met oude stadsdelen. Zo vertelt iedere Europese (grote) stad wel een ander eeuwenoud verhaal.

Rondreis Midden-Europa

Zoals beschreven hebben we in de zomer van 2016 een geslaagde treinreis gemaakt door Noord-Italië met de nationale Interrail passen. Deze vorm van rondreizen beviel ons zo goed dat we twee jaar later met internationale Interrail passen een rondreis maakten door Midden-Europa. De reis begon in Keulen waarna we de trein namen naar Berlijn en vervolgens verder reisden naar Praag, Wenen en Frankfurt. Vooral Berlijn - Praag - Wenen is een populaire interrailroute die veel jonge backpackers volgen. De reistijden zijn relatief kort en je komt toch in aanraking met drie hoofdsteden met ieder eigen onderscheiden culturele kenmerken. Bijkomend voordeel: reizen met de trein is veel duurzamer dan losse stedentrips met het vliegtuig!

Onderweg veel te zien

Vijf stedentrips in één reis

Korte afstanden

Hoofdsteden hoppen

Duurzaam reizen

Economisch voordelig

Europese attractieparken

Wij koppelen bezoekjes aan buitenlandse attractieparken graag aan een dagje doorbrengen in een nabijgelegen stad, zo zijn we in het najaar van 2018 één dag naar Münster geweest toen we naar Moviepark Germany gingen. In februari 2020 verbleven we drie nachten in Disneyland Parijs, helaas liet de planning het niet toe om tijdens deze trip de stad Parijs ook direct te samen bezoeken. Echter zijn we in dit romantische attractiepark (onder de rook van ‘’De Stad van de Liefde'') verloofd geraakt. Andere buitenlandse attractieparken die we los van elkaar bezocht hebben zijn het Belgische Bobbejaanland en Duitse Phantasialand.

Moviepark Germany
Disneyland Parijs

Individuele reizen

Naast de vele vakanties die we in Europa samen gevierd hebben, zijn we als kinderen met onze families en later met vrienden ook los van elkaar op verschillende Europese plaatsen geweest. Zo is Tessa met haar losse trips o.a. bekend geraakt met Kopenhagen, Zadar (Kroatië), Corfu (Grieks eiland), Edinburgh (studieconferentie), Sunny Beach (feestbestemming Bulgarije) en Malaga (voor onderzoek).

Voor mij geldt dat ik zonder Tessa o.a. heb bezocht: Bretagne & Normandië, Luik, Kreta, Istanbul (studiereis), Napels (studiereis), Dublin (teamweekend) en Antwerpen, Luxemburg en Lille (familieweekendjes) en Grenoble (fietsen door Franse Alpen tijdens bezoeken neef Gino). Daarnaast heb ik een aantal Duitse voetbalwedstrijden bezocht en zo Leverkusen, Dortmund, Gelsenkirchen, Mönchengladbach leren kennen.