Reizen door Frankrijk

Vakanties naar Frankrijk

Parijs | 6 juli - 9 juli 2023

Disneyland Parijs | 7 februari - 9 februari 2020

Lille | 29 februari - 1 maart 2020 (Max)

Grenoble | 27 augustus - 30 augustus 2020 (Max)

Kaart van Frankrijk

Bon Voyage! Voor veel Nederlanders is Frankrijk van oudsher hét favoriete vakantieland. Niet gek, want het is goed aan te rijden en het land kent een grote diversiteit aan landschappen die zich lenen voor uiteenlopende vakanties. Van fraaie citytripbestemmingen als Parijs en Lille, de prachtige stranden aan de Côte d'Azur tot de sneeuwzekere skigebieden in de Franse Alpen. Frankrijk is geliefd onder rondreizigers met de camper/caravan, wintersporters, wijnliefhebbers en gezinnen die graag een traditionele vakantie ondernemen op een Franse camping aan de kust. Het land is ongeacht het seizoen van alle markten thuis. Zonder echt aanwijsbare redenen zijn wij zelf echter (nog) niet zo fan van Frankrijk, dat blijkt ook wel uit het feit dat we pas twee keer samen in dit dichtbijgelegen vakantieland zijn geweest.

1-jarig trouwjubileum vieren in Parijs

Op 7 juli 2023 waren we één jaar getrouwd en dit eerste trouwjubileum vierden we in Parijs, waar kan dit beter dan in de ''Stad van de Liefde''? Onze trouwerij was al verbonden met deze stad, want ongeveer 2,5 jaar eerder raakten we verloofd in Disneyland Parijs. We reisden met de Thalys van Rotterdam naar Gare du Nord en verbleven 3 nachten in de Franse hoofdstad. Het werd een lang weekend vol romantiek en genieten van al het moois dat Parijs te bieden heeft. Allebei waren we al meerdere keren in Parijs geweest, maar nog nooit samen dus dit vormde een mooie aanleiding om de bezienswaardigheden samen te bekijken.

Arc de Triomph
Fotospot Eiffeltoren

Op de eerste dag bezochten we o.a. de Sacré-Cœur in Montmartre en de Eiffeltoren. Op dag 2 maakten we via de elektrische toeristenbus ''Tootbus'' een rondje langs de bekendste highlights in de binnenstad: Opéra Garnier, Notre-Dame, Panthéon, Jardin du Luxembourg, Place de la Concorde, Champs-Elysées, Arc de Triomph, Pont Alexander III en Galerie Lafayette. Ook bezochten we tussendoor nog de belangrijkste filmlocaties van de Netflix hitserie ''Emily in Paris''. Onze laatste dag in Parijs brachten we door in het Franse legermuseum: Dôme des Invalides. We kregen toegang tot diverse vaste collecties over de Franse militaire geschiedenis en de oorlogen waar Frankrijk een rol in speelde. Met vanzelfsprekend veel aandacht voor de Napoleontische Oorlogen en de twee Wereldoorlogen. Klap op de vuurpijl was de indrukwekkende graftombe van Napoleon Bonaparte.

In de categorie van stijlvolle steden is Parijs ongeëvenaard. Het straatbeeld toont werkelijk overal een rijke geschiedenis, prachtige architectuur en een levendige atmosfeer. De Parijse wijken hebben daarentegen wel elk hun eigen karakter en charme die bezoekers blijft betoveren.

5 sterren

Verloofd in Disneyland Parijs

Op 7 februari 2020, de dag dat we 10 jaar samen zijn, vertrokken we met de Thalys naar Disneyland Parijs om in deze sprookjesachtige omgeving ons bijzondere jubileum te vieren. We verbleven in het Disney Hotel ''Newport Bay'', een fraai 4-sterren hotel aan Lake Disney en daarom uitgerust in het maritiem Mickey Mouse thema. Het waren drie veelbewogen dagen in het Disneyland Park en het Walt Disney Studios Park. Dit liefdevolle weekend was een aaneenschakeling van ontmoetingen met Disney figuren, parades, shows, attracties en sprookjes die tot leven komen.

Een van de hoogtepunten was de Disney Illuminations show waarbij het Kasteel van Doornroosje letterlijk het decor vormde van een duizelingwekkende lichtshow dat klassieke en nieuwe Disney verhalen vertelt. Deze voorstelling wordt verder aangekleed met spectaculaire lichtelementen, vuurwerk en versterkte Disney muziek. Het echte hoogtepunt is echter zonder twijfel Max zijn huwelijksaanzoek een dag later aan de achterkant van het Kasteel van Doornroosje. Zo verlieten wij deze magische locatie na drie intensieve dagen als verloofden.

vijf sterren
Disneyland Parijs

Fietsen rondom Grenoble

In de zomer bezocht Max met mijn broertje Pim onze neef Gino in Grenoble. Gino is wetenschapper in geologie en doet onderzoek aan de universiteit van Grenoble. In augustus 2020 verbleven we 3 nachten in Gino's huis in hartje centrum van de stad. Naast de gezellige familiehereniging komen we hier om te fietsen in de omgeving. In eerste instantie wilden we mountainbiken, maar door het slechte weer besloten we door de bergen te gaan wielrennen. Het was de eerste keer dat we gewapend met wielrenfietsen door berggebied fietsen. Ondanks het mindere weer was het een geslaagd weekend waar we serieuze bergen hebben beklommen. Dit smaakt zeker naar meer!

Familieweekend Lille

We slaan weleens een jaartje over, maar eigenlijk streven we er naar om ieder jaar met de neven en nichten (exclusief aanhang bestaande uit 10 personen) een weekendje samen door te brengen in het buitenland. Na twee keer Brussel, Luxemburg en Antwerpen is de keuze nu gevallen op Lille, de meest Vlaamse stad buiten België.

Drie sterren

Campings Zuid-Frankrijk, Bretagne & Normandië

Als kinderen zijn we los van elkaar wel regelmatig in Frankrijk op vakantie geweest. Tessa heeft meerdere campings in Zuid-Frankrijk onveilig gemaakt en ik kan mij nog goed een vakantie herinneren waarin ik met mijn ouders en broertje na een paar dagen Parijs zijn verbleven in Bretagne en vervolgens in Normandië. De Anglicaanse invloeden zijn hier duidelijk zichtbaar en daarom voelt deze streek zowel letterlijk als figuurlijk als een uithoek van Frankrijk. Onderweg reden we nog langs het mythische plaatsje Mont Saint-Michel. Hier zijn we niet gestopt, want de D-Day stranden vormde de eindbestemming. Het was zeer indrukwekkend om Omaha Beach te bezoeken, deze plek ademt militaire geschiedenis. Zo vind je hier verlaten bunkers, musea over D-Day en massagraven van gesneuvelde soldaten tijdens de invasie. De slag die hier gevoerd werd, wordt algemeen beschouwd als een cruciale battle in de Tweede Wereldoorlog en het begin van de herovering van West-Europa door de geallieerden.