Met de Thalys gestrand in Brussel

Citadines Sainte-Catherine

Trein icoon

Thalys

Na een intensief weekend in Disneyland Parijs wil je niets liever dan op zondagavond lekker op tijd volgens schema naar huis. Echter gooit storm Ciara roet in het eten waardoor de Thalys met 3,5 uur vertraging vertrekt vanuit het Disney station en niet verder rijdt dan Brussel. Hierdoor stranden we zondagnacht in de Belgische hoofdstad terwijl we de volgende dag gewoon moeten werken...

Storm Ciara brengt ons in Brussel

Met de Thalys naar huis reizen

Sinds 2019 is het weer mogelijk om vanuit Rotterdam Centraal direct naar Marne-la-Vallée - Chessy te rijden op twee minuten lopen van het Disney park en andersom. Zo ben je zonder vertraging in 3 uur van A naar B. Daar kun je met een auto of vliegtuig niet tegenop. Ideaal in een normale situatie. Maar laten wij nu net op zondagavond om 20:00 uur vertrekken wanneer storm Ciara over Noordwest-Europa raast. Hoewel er overdag nog geen berichten waren over een aangepaste dienstregeling, zien we op het spoorbord al direct dat we twee uur vertraging hebben wat later nog zou oplopen tot 3,5 uur.... Zitten we dan doodvermoeid op het treinstation zonder reisinformatie in onzekerheid te wachten of de trein überhaupt nog zou rijden.

Comfortabel zitten we niet, want het is een station van niks zonder serieuze voorzieningen. Gelukkig zijn er nog een paar honderd Nederlandse reizigers met wie we de situatie gezamenlijk kunnen bespreken en afwachten. Godzijdank rijdt de Thalys om half 12 ‘s avonds nog weg waardoor we de nacht in ieder geval niet hoeven door te brengen op dit troosteloze station. Bij binnenkomst horen we echter wel direct dat de trein vanwege de harde wind niet door kan rijden tot Rotterdam en dus zal stranden in Brussel.

De Thalys lost de situatie wel netjes op door voor iedereen hotels te boeken. Dat betekent om half 2 ‘s nachts in de rij voor een taxi en daarna in het hotel nog in de rij om in te checken. Enfin, we slapen rond 3:00 uur in de wetenschap dat we morgen ook de eerste treinen niet hoeven te proberen te nemen, want die zouden al helemaal vol zitten.

Korte wandeling langs bezienswaardigheden Brussel

Brusselse schouwburg

Dat betekent dat de werkdag verloren is. Daarom wandelen we de volgende dag ondanks de stevige storm maar een paar uurtjes door de stad, aangezien ons hotel middenin het centrum gelegen is. We doden de tijd bij Manneke Pis en lopen onderweg langs het theater De Munt La Monnaie, het fraaie Grote Markt plein en de stijlvolle Galerie De La Reine

Zonder reguliere zitplek in de treincoupé kunnen we begin van de middag toch mee in de Thalys naar Rotterdam en zit ons Brusselse avontuur er op. De terugweg ging op z’n zachtst gezegd niet volgens plan (we komen 14 uur later op onze eindbestemming), maar we hebben desondanks nog wel wat van de stad gezien!

Conclusie Brussel

Als zetel van de Europese Unie huisvest Brussel al decennia lang belangrijke Europese instellingen, dit geeft de stad een statige uitstraling. De Belgische hoofdstad heeft echter ook een sfeervol toeristische kant met het gezellig Grote Marktplein dat in het weekend vol staat met terrasjes, drukte rondom Manneke Pis en talloze winkeltjes waar wafels en chocolade wordt verkocht. Allebei waren we al eens eerder in Brussel geweest, maar het is leuk dat we nu samen nog wat highlights hebben gezien.

4 sterren

De stad van heerlijke wafels en chocolade.

Welvarend centrum met statige gebouwen.

Met de Thalys makkelijk en snel te bereiken vanuit Nederland.

⁠⁠⁠⁠ Vreemd genoeg spreekt niet iedereen in Brussel Nederlands, zelfs niet mensen die in het toerisme werken.

Foto's Brussel

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Brussel. Gebruik van foto's is toegestaan mits er netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem contact met ons op.