Franz Josef Glacier: een bijzondere gletsjer in verval

Franz Josef Glacier | West Coast | Zuidereiland | Nieuw-Zeeland

Glow Worm Accommodation

Toyota Corolla

Het nietige dorpje Franz Josef bestaat uit 330 inwoners, maar bezit met de gelijknamige gletsjer toch een Nieuw-Zeelands natuuricoon. Door de lage ligging is de gletsjer goed te bereiken en omringd door talrijke planten, bomen en watervallen. Echter is de Franz Josef Glacier ook in hard tempo aan het krimpen waardoor die niet meer van onderaf te beklimmen is. Daarom zijn wij van plan om via de helikopter op het ijs te landen voor een georganiseerde heli hike.

Heli Hike

Na een helse reisdag waar we door een afgesloten weg het halve Zuidereiland moesten omrijden, zijn we laat in de avond na een autorit van meer dan 12 uur eindelijk aangekomen bij Franz Josef Glacier. Na lang afwegen hadden we besloten dat we de heli hike wilden doen.

De prijs is met € 250 per persoon niet niks, maar we zijn van mening dat je een gletsjer het best kan ervaren door zelf op het ijs te staan. De heli hike start met een helikoptervlucht van 5 minuten waarna de deelnemers worden afgezet op het ijs. Onder leiding van een gids loop je in kleine groepjes drie uur lang over de gletsjer. De tour eindigt bij de Hot Water Pools in het plaatsje Franz Josef. Een geweldig vooruitzicht, maar de regen verpest deze activiteit. Door de verwachte regen en bewolking/mist is onze activiteit een dag van tevoren geannuleerd. Wat een teleurstelling....

Franz Josef Valley Walk

Natuurlijk balen we enorm dat de Heli Hike tour geen doorgang kan vinden. Dit was onze enige kans om met dit gletsjerijs in aanraking te komen. De volgende dag regent het inderdaad bijna continu hard en het zicht is door de lage bewolking minimaal. Hierdoor lijkt de beslissing van de organisatie om de tour te annuleren wel de juiste te zijn geweest.

Maar wat nu? Weer of geen weer, begin van de middag rijden we in tien minuten naar de parkeerplaats van waar de wandelroute naar de gletsjer start. Gelukkig neemt de hoeveelheid regen nu ook af zodat we nog enigszins droog de Franz Josef Glacier Valley Walk kunnen doen. Deze wandeling brengt je in 1,5 uur lopen door de bossen naar de rivierbedding (waar vroeger de gletsjer nog kwam) tot aan de rand van de gletsjer. Door het slechte weer wordt afgeraden om de rivierbedding te betreden, omdat je hier nu sterke waterstromingen moet oversteken. Ik besluit toch een kijkje te nemen en loop het parcours (met weliswaar natte voeten) bijna volledig af.

Wandelen naar Franz Josef gletsjer
Begin Franz Josef gletsjer

Schokkende krimp

Het is een indrukwekkende wandeling en op het einde word ik beloond wanneer ik het mooie ijs van dichtbij zie. Toch bekruipt mij gedurende deze wandeltocht ook het steeds meer het gevoel dat ik over een “gletsjerkerkhof” loop, omdat je op de diverse bordjes leest tot waar het ijs van gletsjer eerst kwam. Door opwarming van de aarde smelt overal op de wereld het gletsjerijs, maar door de lage ligging heeft dit bovengemiddelde veel invloed op de Franz Josef Glacier.

Tot 2012 kon men de gletsjer nog van onderaf beklimmen, terwijl je anno 2019 niet eens meer kunt voorstellen hoe dit ijspad er uit had moeten zien. Zo ontzettend hard krimpt deze unieke gletsjer die in 1865 ontdekt is door een Oostenrijkse ontdekkingsreiziger en het vernoemd heeft naar de toenmalige Oostenrijkse keizer.

De gletsjer is momenteel circa 12 km lang en eindigt 19 km van de Tasmanzee. Hij heeft een 20 km2 groot sneeuwveld, maar in dit tempo wordt verwacht dat de gletsjer nog deze eeuw volledig zal verdwijnen. Een trieste gedachte.

Franz Josef foto

Door de hike zijn we toch nog flink nat en koud geworden, daarom warm ik na afloop lekker op in de overdekte buitenjaccuzi van onze verblijfplaats “Glow Worm Accommodations”. De volgende ochtend is het onverwachts beter weer en nu is het een komen en gaan van opstijgende helikopters. Helaas voor ons zit alle heli hike vluchten voor deze dag al vol. Nu het goed weer is kunnen we veel meer van de sneeuwtoppen zien dus we besluiten nogmaals de Franz Josef Glacier Valley Walk te doen. Nu is de volledige track wel vrijgegeven en kan Tessa zonder natte voeten mee naar het begin van de gletsjer. Er zijn nog meer wandelroutes die je kunt doen rondom de Franz Josef Glacier maar we besluiten alleen nog het uitzichtpunt mee te pakken.

Conclusie Franz Josef Glacier

De Valley Walk kan de Heli Hike natuurlijk niet vervangen, maar dit is wel de beste alternatieve manier om de gletsjer te bereiken en erover te leren dankzij de confronterende informatiebordjes. Hoewel het gletsjerijs al lang niet meer is wat het geweest was, blijft de Franz Josef Glacier toch een geweldige attractie. Het is een fantastisch natuurgebied en het ijs behoudt ook in mindere mate nog steeds haar aantrekkingskracht. Bezoek de gletsjer zolang het nog kan!

5 sterren

✅ Unieke gletsjer omringt door prachtige watervallen en dichtbegroeide bossen.

✅ Makkelijk te bereiken op een bijzondere lage ligging.

❌⁠⁠⁠⁠ Door klimaatverandering is de gletsjer in rap tempo aan het krimpen waardoor het niet meer mogelijk is het ijs van beneden te betreden.

TIP: wil je koste wat het kost het ijs op? Boek dan een Glacier Heli Hike. Dit is nu nog de enige manier om in aanraking te komen met het ijs.

Franz Josef vallei

Foto's Franz Josef Glacier

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons foto-album van Franz Josef Glacier. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.