Op zonvakantie Gran Canaria de mooiste natuur ontdekken

Peugeot 208

bed icoon

Corallium Dunamar

Met een weekje naar Gran Canaria is onze eerste vakantie van 2023 een feit. Na goede ervaringen op Tenerife zijn we benieuwd wat het andere grote eiland van de Canarische Eilanden voor ons in petto heeft. We huren drie dagen een auto om het eiland te ontdekken en zullen de overige dagen rustig aan doen in de toeristische regio Playa del Inglés waar we verblijven en genieten van deze zonvakantie.

Een week lang overnachten we in een heerlijk resort (Corallium Dunamar) in de toeristische wijk Playa del Inglés nabij de badplaats Maspalomas. Deze 4-sterren accommodatie is een aanrader voor wie graag zo dicht mogelijk bij het strand wilt verblijven. Het viel ons namelijk op dat er weinig accommodaties direct aan het strand gevestigd zijn zoals dit hotel. Hier blijken we extra van te kunnen genieten, want we krijgen bij aankomst zomaar een upgrade naar een kamer met balkon op de 13e verdieping met geweldig zeezicht. We verblijven voor het eerst halfpension, dus inclusief ontbijt en diner. We maken deze keuze bewust omdat we de helft van onze dagen verwachten op pad te zijn en all inclusive dan dus niet gunstig is.

Gay Pride Maspalomas

Gran Canaria is uitgegroeid tot één van de meest populaire Europese vakantiebestemmingen voor gays. In Playa del Inglés bevinden zich veel gay resorts en achter de duinen van Maspalomas vind je een drukbezocht gaystrand. Niet gek dus dat één van de grootste Gay Prides van Europa wordt georganiseerd in Maspalomas, de zuidelijkste regio van Gran Canaria. De Gay Pride Maspalomas vond in 2023 plaats van 4 t/m 13 mei waarbij de laatste dag de grootste feestdag is met een uitbundige optocht bestaande uit 23 bussen. Tessa werkt bij TUI en had intern al een bericht gelezen dat haar werkgever ook meerijdt in de Gay Pride. Wij komen op 13 mei in de ochtend aan en de optocht start om 17:00 uur. Tessa wil de TUI bus graag spotten dus melden we ons ietwat weifelend op het evenemententerrein.

Wij zijn geenszins bekend in de gayscene dus we kunnen stellen dat we behoorlijk overweldigd zijn van de uitbundige festiviteiten. De verscheidenheid aan creatief geklede gays is groot. We constateren al snel dat de bezoekers een duidelijke voorkeur hebben voor het dragen van zo min mogelijk kleding en opvallend gekleurde outfits. Hoewel we qua dresscode en geaardheid nogal uit de toom vallen, is het toch een hele belevenis om dit eens mee te maken. Het is mooi om te zien dat zoveel mensen hier plezier aan beleven en helemaal zichzelf kunnen zijn.

Er was een lange straat (de hoofdweg door Maspalomas) afgezet voor de parade. We hoefden niet lang te wachten op de mooie TUI bus, want dit is al de derde wagen die voorbij rijdt. Het is eigenlijk gewoon een groot festival, met gigantisch veel mensen en een goede sfeer.

uitzichtpunt duinen maspalomas

Las Dunas de Maspalomas

Op onze eerste volledige dag op Gran Canaria doen we het rustig aan en genieten we van de zon, het zwembad en de zee. In de avond wandelen we naar de beroemde duinen bij Maspalomas. Dunas de Maspalomas is een natuurgebied dat bestaat uit enorme duinen in het uiterste zuiden van het eiland. Het gebied van 404 hectare groot heeft sinds 1987 de status van natuurreservaat. De duinen zijn vlak voor zonsondergang het mooist als de zon de duinen mooi verlicht. Dit uitzichtpunt is te bereiken via het Hotel RIU Palace Maspalomas. Je mag de duinen overigens niet betreden, maar in de avond doen veel toeristen dit helaas wel...

Een paar dagen later komen we hier nog terug om te wandelen door het duingebied. Er zijn verschillende wandelingen te maken, variërend van 2 tot 6 kilometer lang. Wij lopen naar het beschermde natuurgebied La Charca waar trekvogels uitrusten van hun reis tussen Europa en Afrika. Het parcours is zwaar door het zachte zand, gelukkig wordt de zandroute regelmatig afgewisseld door een stenen pad. Wanneer we bij het natuurgebied aankomen zien we dat het water grotendeels droog staat.

Veel stelt het dan ook niet voor. We besluiten om langs de zee terug te lopen zodat we grotendeels een andere route dan de heenweg lopen. Wel lopen we zo nietsvermoedend over het naaktstrand. Vlak voor het gay strand slaan we linksaf de duinen weer in richting het uitzichtpunt.

Hiken naar Roque Nublo

We huren drie dagen een auto en we besluiten de eerste ‘’autodag’’ te besteden aan het ontdekken van het bergachtige middengedeelte van het eiland. Dit is het hoogste gebied van Gran Canaria waar we met Roque Nublo, Pico de Las Nieves en Caldera Los Marteles een aantal prachtige natuurbezienswaardigheden komen bewonderen.

Roque Nublo

Samen met de duinen van Maspalomas vormt Roque Nublo dé topattractie van Gran Canaria. Roque Nublo is een 67 meter hoge monoliet gelegen op een paar kilometer van het dorpje Tejeda. Roque Nublo is in totaal 1.813 meter hoog, waarmee het een belangrijk herkenningspunt van het eiland is. De monoliet is 4,5 miljoen jaar geleden gevormd bij een vulkaanuitbarsting.

Het is vanaf Playa del Inglés ruim een uur rijden naar de start van de hike richting Roque Nublo. Een autorit over grotendeels kronkelende steile bergwegen. We komen rond het middaguur aan wanneer de parkeerplaats al helemaal vol is. Gelukkig vinden we een paar honderd meter verder nog een plekje bij een andere kleine parkeerplaats. Het is ongeveer 1,5 kilometer lopen naar de voet van de monoliet. Onderweg krijgen we al snel een mooi uitzicht over het eiland en eenmaal boven zien we in de verte zelfs goed de 3.718 meter hoge El Teide vulkaan van Tenerife liggen! Hier zijn we in 2020 nog op geweest

Monoliet Gran Canaria

Tijdens de hike hebben we onze nieuwe stabilisator voor de telefoon uitgetest (DJI OSMO 6), voor het maken van foto’s en video’s. Hierdoor nam ons bezoek aan Roque Nublo wat meer tijd in beslag. Uiteindelijk zijn we in een kleine 2 uur terug, maar je zou het in de helft van de tijd kunnen doen. Het rotsige wandelpad is goed aan te lopen, hier en daar steil maar voordat je lichtelijk vermoeid begint te raken doemt de monoliet al op. Het is de eerste keer dat we een monoliet zien en het is super gaaf om dit mysterieuze natuurfenomeen van zo dichtbij te aanschouwen.

Monoliet ''Roque Nublo''

Pico de las Nieves

uitzicht pico de las nieves

Vanaf Roque Nublo is het slechts een kwartiertje rijden naar Pico de Las Nieves. Dit uitzichtpunt op 1.949 meter hoogte vormt het hoogste punt van het eiland. Hier hebben we een spectaculair zicht over alle uithoeken van Gran Canaria.

Hier zien we Roque Nublo en wederom in de verte El Teide boven de wolken uitsteken. Bij dit uitzichtpunt is een speciale verhoging gemaakt waar net twee personen kunnen staan op het allerhoogste puntje van het eiland. Het uitzicht blijft precies hetzelfde, maar natuurlijk kunnen we de verleiding niet weerstaan om hier op te klimmen.

Uitzicht vanaf Pico de Las Nieves

Caldera Los Marteles

De laatste halte op onze dag door het bergachtige binnenland van Gran Canaria is Caldera Los Marteles. Dit is een grote krater en één van de overblijfselen van het vulkanisme op het eiland.

Je schijnt vanaf La Caldera de los Marteles ook een aantal mooie wandelingen te kunnen maken door de nabijgelegen bossen, maar wij sluiten onze roadtrip voor vandaag af en rijden na een korte stop weer terug naar ons resort.

Dagtocht naar Las Palmas de Gran Canaria

De tweede dag dat we in het bezit zijn van een huurauto bezoeken we Las Palmas, de hoofdstad van Gan Canaria. Vanaf Maspalomas is het nog geen 45 min rijden naar deze aantrekkelijke stad aan de noordwestelijke kust van het eiland. Las Palmas is met 378.000 inwoners met afstand de grootste stad van de Canarische Eilanden, ruim groter dan Santa Cruz op Tenerife.

Straatbeeld Las Palmas

Wij willen in Las Palmas door de historische wijk Vegueta struinen en hierna lekker uitrusten op het grote stadsstrand Playa de Las Canteras. Dit is een uitgestrekt gouden zandstrand, omringd door een levendige boulevard met talloze winkels, restaurants en cafés. Het is een populaire plek voor zowel toeristen als de lokale bevolking om te ontspannen, te zwemmen en te genieten van de zon. Echter is het weer vandaag spelbreker, want vanaf de middag wordt het bewolkt met zelfs kans op (lichte) buien. Daarom beperken we ons bezoek aan Las Palmas tot het historische centrum Vegueta. Hier vind je smalle geplaveide straatjes, prachtige oude gebouwen en interessante bezienswaardigheden.

Plaza de Santa Ana

Plaza de Santa Ana is een iconisch plein gelegen in het hart van het historische centrum. Het plein is vernoemd naar de imposante kathedraal van Santa Ana, duidelijk dé eyecatcher van de stad.

De kathedraal is een indrukwekkend voorbeeld van gotische architectuur en dateert uit de 16e eeuw. We besluiten niet naar binnen te gaan voor € 8 toegang per persoon. We genieten vanaf het plein van het uitzicht op de rijk gedecoreerde donkerbruine gevel. Het is werkelijk een prachtig plein. Op Plaza de Santa Ana vind je ook andere historische gebouwen, zoals het bisschoppelijk paleis en het stadhuis van Las Palmas (recht tegenover de Santa Ana kerk). En om het plaatje compleet maken wordt het plein volledig omringt door palmbomen.

Santa Ana kathedraal Las Palmas
Santa Ana kerk

Huis van Columbus Las Palmas

Casa de Colón

Om de hoek bij Plaza de Santa Ana vind je Casa de Colón, oftewel het ''Huis van Columbus''. Een mooi oud gebouw achter de kerk waarbij vooral de versierde deuropening opvalt. Dit paleis was de residentie van de eerste gouverneurs van het eiland en het verhaal gaat dat Christoffel Columbus daar in 1492 verbleef tijdens de reparatie van één van zijn schepen. Daarom doet dit gebouw sinds 1952 dienst als museum met tentoonstellingen over de ontdekkingsreizen van Columbus. Hoewel het onderwerp onze interesse heeft, kiezen we ervoor om alleen naar Museo Canario te gaan, omdat de inhoud hier meer verband houdt met het eiland.

Museo Canario

Museo Canario skeletten

In dit archeologische museum leren we meer over de oorspronkelijke bewoners van de Canarische Eilanden, de Guanchen. Het Museo Canario werd opgericht in 1879 en is daarmee één van de oudste musea in Spanje.

We hadden al gelezen dat er veel bordjes alleen in het Spaans te lezen zijn, daarom maken we gebruik van de gratis audiotour zodat we in de verschillende kamers toch in het Engels geïnformeerd kunnen worden. Het museum is niet al te groot en bestaat uit de begane grond en de eerste verdieping. De verschillende tentoonstellingen worden mooi gepresenteerd.

Aan de hand van diverse objecten zoals aardewerk, keramiek, stenen werktuigen, mummies en andere begrafenisobjecten leren we meer over het sociale en economische leven van de Guanchen. Het museum biedt ook inzicht in de etnografie van de Canarische Eilanden, met exposities over traditionele ambachten, kleding, muziekinstrumenten en huishoudelijke voorwerpen. De diverse nagemaakte grotwoningen geven tevens een goed beeld van de woonsituatie van de pre-Spaanse bewoners. We verblijven hier ruim een uur.

Calla Triana

Dit is dé bruisende winkelstraat van Las Palmas met veel kleurrijke gebouwen uit de 19e eeuw. Calle Triana is ook een belangrijke straat, omdat het verschillende delen van de stad verbindt. Het is autovrij, waardoor je lekker kunt rondlopen en genieten van de sfeer.

Botanische tuin van Gran Canaria

Tijdens ons verblijf op Gran Canaria zien we het droge zuiden, midden en oosten. Daarom willen we wat groen zien in de botanische tuin Gran Canaria. Nadat we een half dagje hebben doorgebracht in Las Palmas verlaten we de hoofdstad voor Jardín Botánico Canario Viera y Clavijo. Een lange naam die past bij de grootte van de tuin, want het gebied heeft een oppervlakte van 10 hectare en bezit tot wel 500 diverse Canarische plantensoorten. Van cactussen tot agave. Hiermee is het zelfs de grootse botanische tuin van Spanje!

Wanneer we aankomen bij de parkeerplaats zien we dat er meerdere ingangen bestaan. Wij hebben nu de ‘’hoge entree’’ genomen bovenaan de berg. Hier is een fraai uitzichtpunt over het dal waar het grootste deel van botanische tuin zich bevindt. We lopen een aantal steile zigzag paden, echter besluiten we niet helemaal naar beneden te lopen in verband met de tijd en de doorzettende regen. In deze tuinen kun je gerust uren doorbrengen als je alles wilt zien. Voor een korter verblijf kun je beter de beneden ingang nemen. We hebben al veel botanische tuinen bezocht, maar nog nooit hebben we zo’n grote tuin gezien met zoveel hoogteverschil.

Botanische tuin Gran Canaria
Jardín Botánico Canario Viera y Clavij

Pico de Bandama

Een ander voordeel voor ons om niet te lang te blijven ronddwalen in de botanische tuin is dat we nu nog tijd hebben om even kort langs Pico de Bandama te rijden. Dit is nog geen kwartier rijden vanaf de botanische tuin en ligt tevens op de route terug richting Maspalomas. Via een kronkelige (en soms ook wel spannende) weg bereiken we Pico de Bandama. Dit is met 569 meter het hoogste punt van de berg waarvandaan we het beste uitzicht hebben op Caldera de Bandama. We kijken zo recht in de 200 meter diepe krater met een doorsnee van ongeveer een kilometer. Ook zien we vanaf hier een groot deel van het eiland.

De vulkaan nam 2000 jaar geleden alsmaar aan kracht toe, waardoor zijn rotsen aan stabiliteit inboetten. Hierdoor stortte de berg uiteindelijk 1000 jaar geleden in, waarna de vulkaan in rusttoestand terechtkwam. Zo ontstond de krater: Caldera de Bandama. Tegenwoordig wordt de krater gebruikt als landbouwgebied, omdat de vruchtbare vulkanische grond uitstekend gebruikt kan worden voor het telen van diverse gewassen. Er zijn diverse wandelingen mogelijk rond de kraterrand en naar de bodem van de krater.

Uitzicht op krater vanaf Pico de Bandama

Fun fact: De naam ‘Bandama’ is afgeleid van Van Damme. Deze Hollandse wijnkoopman is in de 16e eeuw op het bijzondere idee gekomen diep in de krater een wijngaard te beginnen. Restanten van een oude wijnperserij herinneren tot op de dag van vandaag aan dit initiatief.

Barranco de Las Vacas

De derde en laatste dag dat we de beschikking hebben over een huurauto gaan we naar Barranco de Las Vacas en het plaatsje Agüimes. Het eiland wordt in het centrale berglandschap gekenmerkt door ravijnen en in één van deze ravijnen zit een prachtige roodkleurige mini canyon verstopt. Barranco de Las Vacas is een highlight die steeds meer ontdekt wordt door toeristen, dus we zien van verschillende kanten bezoekers langs de weg lopen, wat verraadt dat hier iets speciaals te zien is.

De Barranco de Las Vacas werd gevormd door watererosie waardoor het nu een mini canyon is geworden. Dat deze kleine canyon nog geen 50 meter lang is, maakt het natuur spektakel juist groter. Canyons zijn normaliter enorm overweldigend, maar deze is behapbaar en kun je helemaal in je opnemen. Dit is een bijzondere plek waar we ons lang kunnen blijven verwonderen. De golvende strepen op de rode stenen hebben iets magisch. Door de toenemende drukte van deze bezienswaardigheid moeten we even wachten op het moment dat we de beste fotospot voor onszelf hebben. Gelukkig is het een meer dan prima decor om in te wachten.

Barranco de Las Vacas bezoeken

Op Google Maps bestaan er meerdere locaties van Barranco de Las Vacas. Om verwarring te voorkomen moet je de GC-550 nemen en die weg 14 kilometer volgen. Als je in Google Maps navigeert naar “Tobas de Colores del Barranco de las Vacas” dan wordt je goed geleid. Aan de geringe parkeergelegenheden merk je dat deze bezienswaardigheid nog een goed bewaard geheim is. Wij parkeren op een kleine parkeerplaats 300 meter voor de brug. Hier is slechts plaats voor maximaal 6 auto’s.

Mini canyon Barranco de Las Vacas
Canyon Gran Canaria

De ‘’ingang’’ van de kloof ligt net onder een stenen brug die een zeer scherpe bocht naar links maakt. Dit is een steil pad met veel losse steentjes. Het is slechts een paar honderd meter, maar hier kun je wel lelijk uitglijden dus zorg voor schoenen met voldoende grip. Je bereikt het einde van canyon al na 5 minuten lopen. Deze fotogenieke locatie nodigt uit tot het maken van veel beeldmateriaal dus wij hebben ons hier wel lang vermaakt.

Barranco de Las Vacas

Fotogeniek plaatsje: Agüimes

Agüimes kerk

Een bezoek aan Agüimes is perfect te combineren met Barranco de Las Vacas, want je rijdt immers door dit pittoreske plaatsje om bij de canyon te geraken. Hoewel we zelden zo’n slaperig dorpje hebben gezien, is de schoonheid duidelijk in het straatbeeld aanwezig. De gekleurde huisjes, de Moorse architectuur en Plaza del Rosario geven het plaatsje karakter. Laatstgenoemde is een prachtig dorpsplein omringt door oude panden, terrasjes, bomen en de kerk van San Sebastián. Deze kerk met opvallende koepel is de eyecatcher en schittert boven de kleurrijke straatjes. Om nog onbekende redenen vind je hier trouwens allerlei bronzen beelden van op het oog willekeurige dieren...?

Hoe dan ook, Agüimes werd al in 1491 gesticht door de Spanjaarden en is zeker de moeite waard om (kort) te stoppen.

Conclusie Gran Canaria

Meer dan alleen een fijne zonbestemming

Gran Canaria trekt al sinds jaar en dag miljoenen toeristen en je hoeft er dan ook niet lang te verblijven om te ervaren waarom dit Canarische eiland zo populair is. Het is er 12 maanden zonnig, niet al te ver weg gelegen en van alle Europese gemakken voorzien. Daarom is het gedurende het hele jaar een geliefde zonbestemming waar ook wij van genoten hebben. Daarnaast hebben we een aantal mooie natuurbezienswaardigheden bezocht op de drie dagen dat we een auto hadden gehuurd. Tenerife staat vanwege o.a. de El Teide vulkaan bekend om haar ruige landschap, maar Gran Canaria kent met Roque Nublo, Barranco de Las Vacas, Dunas Maspalomas en Pico de Bandama ook veel indrukwekkende landschappen.

Gran Canaria is goed aan te reizen, slechts 4 uur vliegen vanaf Nederland.

✅ Het zuiden is heerlijk zonnig en heeft brede fijne zandstranden die geliefd zijn onder zonaanbidders.

Het gehele jaar zonnig en daarom ook een populaire winterbestemming. Bovendien een groot deel van het jaar met aangename milde temperaturen tussen de 20 en 25 graden. In combinatie met de oceaanwind zal het hier niet vaak snikheet worden.

Het eiland is gezegend met mooie natuurbezienswaardigheden en veel leuke plaatsjes die allemaal goed aan te rijden zijn. Door de ronde vorm van het eiland zal je nergens langer dan 2 uur hoeven rijden van A naar B.

Met Roque Nublo (60 meter hoge monoliet), Barranco de Las Vacas (prachtige mini canyon), Dunas de Maspalomas (404 hectare duingebied) en Pico de Bandama (uitzicht op enorme caldera krater) bezit Gran Canaria indrukwekkende uiteenlopende landschappen. En dan zijn we nog niet eens naar het regenwoud in het noorden geweest.

⁠ ⁠⁠⁠De sterke eilandwind heeft ook nadelen en kan oncomfortabel zijn.

❌ In het hoogseizoen (tijdens de winter) kan het er zeer toeristisch zijn en kom je veel Nederlanders tegen.

❌ Los van of je houdt van toeristische badplaatsjes, oogt de boulevard van Playa De Ingles - Maspalomas nogal verouderd. De ligging aan de imposante duinen is fraai, maar verdient een moderner decor.

Tip: houd bij het boeken van je vakantie naar Gran Canaria in het voorjaar rekening met de internationale gay pride die medio mei ieder jaar georganiseerd wordt. Hierdoor zitten bepaalde (gay)hotels in Maspalomas snel vol.