14 januari - 16 januari 2024
Hué | Midden-Vietnam | Thua Thien Hue | Vietnam
Tâm Homestay
Scooter gehuurd
In het hart van Vietnam ligt Hué, de oude Keizerlijke stad van het land met 1,2 miljoen inwoners. Ondanks de hevige gevechten en bombardementen tijdens de Vietnamoorlog, is de Keizerlijke Citadel nog steeds goed te bewonderen. De andere grote highlight ligt buiten de stad, of beter gezegd halverwege de route Hoi An – Hué. We rijden vanuit Hoi An zelf met de scooter de iconische Hai Van Pass waarna we aankomen in de ‘’Verboden Stad’’, de bijnaam van Hué.
Tegen het einde van de ochtend vertrekken we vanuit Hoi An met de scooter richting Hué, een lange rit van drie uur. We rijden veel op de scooter in Vietnam, maar het is tijdens onze reis door Vietnam de enige keer dat we de afstand tussen twee reisbestemmingen met de scooter afleggen. Dit doen we zodat we de iconische Hai Van Pass kunnen rijden. Na een tijdje alles te hebben afgewogen, vonden we het toch het leukst om zelf te gaan rijden in plaats van met de trein, bus of gebruik te maken van een easy rider. Hoewel we nog nooit in de bergen hebben gereden met een scooter, hebben we de afgelopen tien dagen wel genoeg scooter ervaring opgedaan in Vietnam waardoor we ons comfortabel genoeg voelen om het aan te durven om deze prachtige bergpas zelf te rijden. Het vergt wel de nodige voorbereiding, omdat je de Hai Van Pass zonder backpacks wilt rijden waardoor je dus moet zorgen dat je bagage op een andere manier bij je volgende bestemming komt. Gelukkig konden de medewerkers van onze accommodatie in Hoi An dit regelen, zij schakelden een vervoerder in.
De Hai Van Pass is eigenlijk slechts een korte bergpas van 21 km lang, maar de hele route Hoi An - Hué is wel zo’n 4 uur rijden (130 km) met de scooter waarbij je o.a. Da Nang passeert. Veel mensen stoppen bij de Marble Mountains en het Son Tra schiereiland, dit hebben wij een dag eerder al tijdens ons verblijf in Hoi An gedaan dus dit slaan wij over. De eerste stop is de drakenbrug in Da Nang. De brug bestaat uit een grote gele draak. Vanaf hier hebben we uitzicht op de skyline van het business district in Da Nang.
Hierna is het nog een half uurtje rijden om de stad uit te komen waarna eigenlijk direct al de Hai Van Pass begint.
Het is een fantastische ervaring om in de bergen door de Vietnamese jungle te rijden. We genieten van mooi uitzicht over de baaien en de groene kust. We stoppen bij Hải Vân Quan dat het beste uitzicht biedt van de hele route. Vanaf hier zie je rechts de kronkelende weg die we zojuist hebben gereden naar dit uitzichtpunt. De weg is zo groen en dichtbegroeid. Hierna is de laatste stop bij Lang Co Beach, een beetje een gehypet strandje aan een schiereiland. Het is een bijzondere ervaring om de Hai Van Pass te rijden en het biedt unieke uitzichten.
We vinden het niet moeilijk, grotendeels rijden we maximaal 50 km/u. Uiteraard rij je iets voorzichtiger dan op een normale weg. De weg is niet druk, het meeste verkeer bestaat uit andere scooters. Zoals gezegd is de Hai Van Pass een kort stukje van de hele scootertocht, maar het is de lange rit zeker waard.
De pas werd in één klap internationaal bekend door de beroemde Vietnam Special die het populaire Britse tv-programma Top Gear heeft gemaakt in 2008. Bekend bij een groot publiek is de aflevering waarin ze de Hai Van Pass doorkruisten. Dit betreft aflevering 8 van seizoen 12 en geldt als één van de populairste specials van de serie. Sindsdien is de Hai Van Pass wereldwijd bekend geworden als één van de mooiste motor- en scooterroutes ter wereld.
Op het einde van onze lange scooter reis van Hoi An naar Hué stoppen we bij de Thien Mu Pagoda in het westen van de stad. Dit is een drukbezocht boeddhistische tempelcomplex dat bestaat uit een pagode en diverse tempels.
De pagode ligt schilderachtig aan de Parfumrivier, net buiten het stadscentrum en werd oorspronkelijk gebouwd in 1601. De pagode is vooral bekend om de zeven verdiepingen tellende toren (Phuoc Duyen) die uitkijkt over het water.
Naast religieuze betekenis is de tempel ook historisch belangrijk: deze locatie speelde een rol tijdens het boeddhistisch protest tegen het Zuid-Vietnamese regime in de jaren '60. We zien hier ook de beroemde auto van monnik Thích Quảng Đức, die zichzelf in brand stak in Saigon als protest tegen het Zuid-Vietnamese regime.
Na ons korte bezoek aan de Thien Mu Pagoda is het nog slechts 5 minuten rijden met de scooter naar onze accommodatie in de stad.
In de avond gaan we met de fiets op pad naar het centrum om te eten. We fietsen langs de verlichte oude stadsmuren van de Citadel en de kleurrijk verlichte bruggen en kades aan de Parfumrivier (prachtige naam!). Het is er levendig langs de kade met veel mensen die hier sporten (badminton en voetbal is populair) of dansen. We ontdekken dat Hué ook een bruisend uitgaansleven heeft met clubs en bars waar veel locals komen.
De eerste volledige dag doen we rustig aan en lopen we rondom de Keizerlijke Citadel om de stadsmuren en stadspoorten van de buitenkant te bekijken. Dit is een flinke wandeling. We zien kogelgaten en beschadigingen aan de stadsmuren, veroorzaakt door de gevechten tijdens de Vietnamoorlog. Hué werd om meerdere redenen het strijdtoneel. Het had als voormalige keizerlijke hoofdstad van Vietnam allereerst een grote symbolische waarde. Daarnaast was Hué door de centrale ligging in Vietnam vlakbij de grens van Noord- en Zuid-Vietnam gelegen. Zo nam Hué een cruciale plek in tijdens de Vietnamoorlog.
In 1968, tijdens het Tet-offensief, werd Hué het toneel van één van de bloedigste veldslagen van de oorlog: de Slag om Hué. De stad werd één maand bezet door de troepen van Noord-Vietnam, wat leidde tot zware gevechten met de Amerikaanse en Zuid-Vietnamese troepen. Met veel moeite en dankzij hulptroepen en zware bombardementen op de Citadel werd de stad heroverd door de Amerikanen en de Zuid-Vietnamezen. Tijdens deze bezetting vonden er ook massamoorden plaats op vermeende vijanden van het communistische regime, bekend als het Hué-massagraf. Veel historische gebouwen in de Keizerlijke Stad raakten zwaar beschadigd of verwoest tijdens deze strijd. Ondanks uitgebreide restauratiewerkzaamheden zien we nog steeds beschadigingen en kogelgaten.
Op onze eerste volledige dag in Hué willen we in de middag al naar binnen, maar een toegangsticket is slechts één dag geldig dus we besluiten dit een dag later te doen zodat we meer tijd hebben om alles te bekijken. Het terrein is immers zo groot. We hebben ook nog overwogen om een combinatieticket te kopen waarbij je naast toegang tot de Citadel (200.000 dong = € 6,75) ook toegang krijgt tot 3 of 4 graftombes die je zelf kunt samenstellen. Het zal vast indrukwekkend zijn, maar we hebben inmiddels al veel Vietnamese tempels gezien en slaan deze over. Zo kunnen we het wat rustiger aan doen op deze bestemming.
Op onze tweede dag in Hué bezoeken we de Citadel die ook bekendstaat als “De Verboden Paarse Stad”. We doen een audiotour zodat we meer informatie krijgen over de gebouwen en exacte locaties waar we staan. Het feit dat er maar liefst 60(!) audiofragmenten zijn, geeft al aan hoe enorm groot het gebied is. Het is niet zomaar een groot paleis, het is gewoon een volledige vierkante stadswijk waar zelfs shuttlebusjes doorheen rijden. De Keizerlijke Citadel van Hué beslaat ongeveer 520 hectare en is omgeven door een 10 kilometer lange stadsmuur en een brede gracht.
Het complex bestaat uit drie delen: de Civiele Stad, de Keizerlijke Stad, en de Verboden Purperen Stad. Laatstgenoemde was alleen voor de Keizerlijke familie toegankelijk. In de Keizerlijke Citadel van Hué vind je paleizen, tempels, poorten, paviljoens en hofgebouwen. Het diende als het politieke, religieuze en ceremoniële centrum van de Nguyễn-dynastie. De keizer woonde en werkte hier, ontving gasten en voerde staatszaken uit.
We zien en leren veel over hoe het Keizerlijke leven hier is geweest tussen 1802 en 1947 toen Hué de hoofdstad was van het Keizerrijk Vietnam. In 1802 werd begonnen met de bouw van het complex. Bewust is er voor Hué gekozen, omdat deze stad centraal ligt en ingeklemd is door de Hai Van Pass in het zuiden. Deze geografische ligging is militair strategisch. We lopen zo’n drie uur rond in de Citadel. Hoewel het veel toeristen trekt, voelt het helemaal niet druk, omdat bezoekers zo verspreid zijn in dit grote gebied binnen de stadsmuren.
Aan het begin van de avond nemen we de trein die ons in drie uur van Hué naar Dong Hoi brengt, deze stad wordt onze uitvalsbasis om de indrukwekkende grotten van Phong Nha te bezoeken.
Niet de meest bruisende stad, wel een must-visit als je meer wilt leren over de geschiedenis en cultuur van Vietnam
Hué is een plek waar Noord- en Zuid-Vietnam samenkomt en daarom is het niet gek dat dit zo centraal gelegen eeuwenlang de hoofdstad was van het keizerrijk Vietnam. De enorme Citadel is als keizerlijk paleis het meest prominente overblijfsel van deze vervlogen tijden. Het is allemaal nog niet zo lang geleden en dat maakt de geschiedenis hier heel vers. Als je iets wilt leren over de geschiedenis en cultuur van Vietnam dan moet je zeker een stop maken in Hué. Daarnaast bezit de stad in de omgeving ook nog veel graftombes van vroegere keizers, een fraaie pagode, een levendig uitgaanscentrum en een mooi verlichte kade met talloze bruggen langs de Parfumrivier. Hué oogt allemaal wat braafjes en stijfjes, maar de historische betekenis en bezienswaardigheden maken een hoop goed.
✅ Hué ademt geschiedenis die je duidelijk terugziet in het straatbeeld. De Keizerlijke Citadel is dé toeristische trekpleister en is gebouwd naar het voorbeeld van de Verboden Stad in Peking.
✅ Je kunt Hué perfect combineren met een rit door de iconische Hai Van Pass als je van of naar Hoi An reist.
✅ Hué heeft een fraaie ligging aan de Parfumrivier met opvallende bruggen.
❌ Vergeleken met andere steden heeft Hué een nogal statige uitstraling vanwege de stadsmuren en brede wegen. Hierdoor beoordelen sommige bezoekers de stad als saai, wat wij niet zo hebben ervaren, maar we begrijpen wel waar dit gevoel vandaan komt.
❌ Je kunt zoveel zien en tijd doorbrengen in de Keizerlijke Citadel dat het jammer is dat een ticket hiervoor slechts één dag geldig is.
TIP 1: zorg dat je op tijd in de ochtend al bij de Keizerlijke Citadel arriveert zodat je de rest van de dag genoeg tijd hebt om alles te ontdekken.
TIP 2: Wil je zelf de Hai Van Pass rijden met een scooter? Regel bij je accommodatie of bij een reisbureau dat je bagage naar je volgende locatie wordt gebracht zodat je zelf zonder bagage de Hai Van Pass kunt rijden tussen Hoi An en Hué.