Op familiebezoek in Grenoble om te fietsen in de Franse Alpen

Huis Gino

Auto icoon

Renault Clio

Wat is het voordeel van een neef die wetenschapper is in geologie en steeds voor onderzoek op andere buitenlandse plekken woont?  Juist, dat je ‘m kunt bezoeken en op locatie verzekerd bent van een slaapplaats. Daarom bezoek ik samen met mijn twee jaar jongere broer Pim onze neef Gino die een 2,5 jaar durend onderzoeksproject uitvoert aan de Universiteit van Grenoble. Voor deze familiebijeenkomst staat een weekend fietsen door de uitlopers van de Franse Alpen op het menu.

Lange autorit naar Zuid-Frankrijk

Op donderdagmiddag vertrekken we om half 3 vanaf Dordrecht naar Grenoble. Inclusief stops een autorit van 11 uur. Gunstig is dat we het rijden kunnen afwisselen. Als je onderweg regelmatig stopt voor korte pauzes dan is het goed te doen om deze lange autorit in één dag te voltooien.

Tussenstop bij grootste tankstation van Europa

Shell Pomp Luxemburg

Natuurlijk tanken we onderweg goedkoop in Luxemburg bij Shell Pomp Luxemburg wat het het grootste tankstation van Europa is. Deze Shell is dertig keer groter dan het gemiddelde Europese tankstation, met een totale oppervlakte van zestigduizend vierkante meter. Op piekdagen komen er tot 25.000 gasten langs. Maar liefst twintig tot dertig brandstofwagens zijn iedere dag (!) nodig om de brandstofpompen bij te vullen. De locatie beschikt over een terrein voor personenauto’s (27 brandstofpompen) en een terrein voor trucks (24 pompen).

We hebben gelukkig weinig last van omleidingen of files waardoor we volgens planning om half 2 ‘s nachts arriveren in Grenoble. Gino haalt ons op bij het gratis parkeerterrein wat op 10 minuten lopen van het centrum ligt.

Mountainbiken of wielrennen?

Fietsen rond Grenoble

Beide sportieve activiteiten zijn goed mogelijk in Grenoble. Wij hebben een lichte voorkeur voor mountainbiken, echter is er precies voor de zomerdagen dat wij in Grenoble verblijven veel regen voorspeld. Het schijnt hier nooit 2 dagen achter elkaar te regenen in de zomer. Maar wel als wij er zijn...

Hierdoor zijn de mountainbikeroutes onbegaanbaar, dus we kiezen noodgedwongen voor wielrennen. Desondanks een prima alternatief, want in het gebied rond Grenoble starten de Franse Alpen waar je uitstekend verschillende bergen kunt beklimmen. We moeten alleen rondom de vele regenbuien plannen.

Wielrennen in de Franse Alpen

Op vrijdagochtend is het een paar uur droog dus we grijpen deze kans aan om op pad te gaan. We fietsen naar de top van de 700 meter hoge berg in het plaatsje Montaud ten noordwesten van Grenoble. In totaal een uitdagend rondje van 43 kilometer waarbij we 7 km moeten klimmen met 500 hoogtemeters en een gemiddeld stijgingspercentage van 8%. Hoewel ik niet bekend sta als een klimgeit (dit is niet mijn postuur) gaat me dit opvallend goed af. Pim had zijn ontbijt niet goed verwerkt en moet onverwachts afhaken en halverwege terugkeren. Gino en ik fietsen in gestaag tempo door naar de top waarna we -ondanks de net begonnen regen- beloond worden met een heerlijke snelle afdaling.

Met de kabelbaan naar Bastille

Uitzicht over Grenoble

We zijn net niet op tijd genoeg thuis om de nieuwe regenbuien te ontlopen. We vermaken ons de rest van de middag met een episch potje Monopoly Rotterdam en een bezoek aan de Bastille

De kabelbaan gaat recht over Gino’s huis dus Dilruba (Gino’s verloofde) wilt deze kans aangrijpen om vanuit hun raam ons op de foto te zetten terwijl we in een wagonnetje voorbij komen. Een nobele poging die noodlottig eindigt, want Dilruba laat haar smartphone van 4 hoog uit het raam vallen! En wij zien dat vanuit de kabelbaan precies gebeuren, wat een drama. Uiteraard is de telefoon niet ongeschonden uit de strijd gekomen maar wonderbaarlijk genoeg is de telefoon nog wel te gebruiken. Gelukkig hebben we de beelden nog....

Kabelbaan naar Bastille

Aangekomen bij de Bastille kijken we ondanks de aanwezige bewolking over over de provinciestad. Als het weer helder was geweest hadden we zelfs de top van de Mont Blanc kunnen zien!

Dit is de hoogste berg van (West) Europa.

We lopen via een steile afdaling weer terug naar het centrum om uit eten te gaan. Gino is woonachtig in de Italiaanse wijk van de stad dus in de avond eten we bij één van de 25(!) aanwezige pizzeria’s uit de straat.

Archeologisch museum

De volgende dag regent het minimaal net zo veel als een dag eerder waardoor we voor het fietsen wederom om de buien heen moeten plannen. Daarom starten we de dag eerst met een culturele activiteit: het gratis archeologisch museum van Grenoble. Dit is een openbare opgraafplek bij een vroeg middeleeuws kerkje en stamt nog uit de tijd dat Grenoble als plaats weinig voorstelde. Sowieso heeft Grenoble als stad de laatste eeuw een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Nu is Grenoble een gerespecteerde provinciestad die vooral bekend staat als uitvalsbasis voor wintersport vakanties en haar hoog aangeschreven universiteit, terwijl Grenoble 100 jaar geleden officieel nog niet eens stadsrechten had. We verblijven een klein uurtje in het archeologisch museum dat voor nu een prima bezigheid is.

Fietsen naar Mt. Chamechaude

Fietsen op de Chamechaude berg

Na ons bezoekje aan het archeologisch museum is het droog dus pakken we deze kans om weer zoveel mogelijk te fietsen buiten de regen om. Deze “etappe” gaat naar de 600 meter hoge Col de Clemenciēres in de richting van de 2.000 meter hoge bergtop Chamechaude. De klim is 100 meter minder hoog en qua stijgingspercentage ongeveer gelijk als gister. Wel is de klim ongelijker verdeeld waardoor sommige stukken serieus pittig zijn.

Met een paar tussenstops gaat het Pim een stuk beter af dan gister waardoor we nu gezamenlijk kunnen afdalen. Je kan hier nog verder klimmen naar een een volgend punt op 1.300 meter hoogte maar dit wilden we mijn kleine broertje niet aandoen. ;)

Tijdens de afdaling regent het niet maar het wegdek is wel nat en bovendien van slechte kwaliteit. Ook bezit de kant waar wij afdalen meer scherpe haarspeldbochten. Alles bij elkaar een giftige cocktail waarbij je zeer goed moet opletten om valpartijen te voorkomen. We dalen dus ook voorzichtiger af dan een dag eerder. Desondanks mis ik op een gegeven moment een bocht, gelukkig zag ik dit op tijd aankomen waardoor ik hier tijdig op kon inspelen.

In de hectiek vergeet ik dat mijn klikschoenen nog vastzitten in de pedalen van de wielrenfiets waardoor ik met geringe vaart in aanraking kom met de Franse grond. Een klassiekertje onder beginnende wielrenners... Gelukkig is de schade met twee kleine schaafwonden minimaal en is de schrik groter. Met meer snelheid was ik in een ravijn gevallen of indien ik de bocht wel had proberen te redden dan was ik de volgende bocht in nog grotere problemen gekomen waar in de vorm van een rotswand duidelijk geen uitwijkmogelijkheid was. Met nog meer voorzichtigheid vervolgen we onze afdaling over het spekgladde wegdek. Uiteindelijk hebben we weer lekker twee uur gefietst in de prachtige groene omgeving in de bergen boven Grenoble.

Poolen in Le Billard Belgrade

Zaterdagavond uit in Grenoble

Hierna doen we ons tegoed aan een ijsje bij “de beste ijssalon van Grenoble”, blijkbaar een begrip in de stad. ‘S avonds eten we met z’n vieren gezellig bij een klein Grieks informeel restaurant om de hoek. Zaterdagavond brengen we door in het pool café Le Billard Belgrade Grenoble. Hoewel Pim bergop het moeilijk had dit weekend, sloeg hij vandaag wel toe met een dubbelslag door het winnen van Monopoly en poolen. Het is je gegund! Het was een leuke afsluitende avond van een tof sportief familieweekend in de Franse Alpen.

Conclusie Grenoble

Het is een lange autorit naar de “Alpen hoofdstad“, maar eentje die het zelfs met slecht weer waard is. De groene natuur met in de winter witte bergtoppen zorgen grote delen van het jaar voor ansichtkaart achtige plaatjes. Grenoble is dé uitvalsbasis voor sportieve buitenactiviteiten en een echte studentenstad. Deze mix zorgt voor een levendige internationale sfeer zonder dat Grenoble haar authentieke charme als provinciestad verliest. Over Grenoble kun je veel dingen zeggen wat het niet is of wat het mist, maar dit doet er niet toe.  Grenoble is de toegangspoort naar de prachtige Franse Alpen die het perfecte decor zijn voor sportieve uitdagingen.

4 sterren

✅ Levendige studentenstad

✅ Grenoble is omringd door aansprekend landschap met groene bergen

✅ Ideale locatie voor buitensportactiviteiten: hiken, wielrennen, mountainbiken en ‘s winters wintersport.

❌ Vanuit Nederland buiten het wintersportseizoen moeilijk te bereiken omdat hier dan niet rechtstreeks naar gevlogen wordt. Met de auto is het al minimaal 10 uur rijden en met de trein is het nog langer reizen.

❌ Ben je geen sportieveling? Dan ben je in Grenoble wel redelijk snel uitgekeken. Cultuur snuivers komen beter tot hun recht in grote steden uit de omgeving zoals Lyon of Marseille. Ook valt er meer te beleven in Nice of Monaco.

Foto's Grenoble

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Grenoble. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.

Benieuwd naar Gino zijn onderzoeksprojecten?

Gino de Gelder op veldwerk

Mijn neef Gino heeft een respectabele wetenschappelijke carrière in geologie en is in het bezit van een master en .... Voor veldwerk is hij de halve wereld over gereisd en hij woont daarom ook nooit ergens langer dan een paar jaar. Een echte globetrotter dus. Een interessante levensstijl waar ik veel bewondering voor heb. Interesse in zijn onderzoeksprojecten? Neem dan vooral een kijkje op zijn blog. Niemand kan beter vertellen over vulkanen, platentektoniek en oude stenen!