Rimini: populaire badplaats aan de Adriatische kust

Massatoerisme Rimini

5 augustus - 9 augustus 2016

Italiaanse vlag

Rimini | Emilia-Romagna | Italië

Bed icoon

Hotel Augustus

Trein icoon

Interrail

Na Venetië, het Gardameer en Milaan is Rimini de vierde bestemming van onze Noord-Italië rondreis in de zomer van 2016. Dit is tevens onze tweede en laatste badplaats bestemming gedurende deze rondreis. Nog maar even goed van het strand genieten en opladen voor de laatste twee stedentrips (respectievelijk Florence en Pisa).

Drukke boulevard

Van Milaan naar Rimini is de langste reis, circa 3 uur lang. Gelukkig kunnen wij deze doorbrengen in de luxe hogesnelheidstrein. Eenmaal in Rimini aangekomen, proef je meteen dat de sfeer anders is dan waar we vandaan kwamen. Voor het eerst lopen we over de boulevard waarbij ons oogt valt op het balletje-balletje spel. Het is bijzonder om te zien hoe hele groepen briefjes van € 50 met gemak inzetten en verliezen. Daarbij zien ze niet hoe ze worden opgelicht doordat op het moment dat ze hun geld pakken de spelleider snel verdekt nog even het balletje verschuift. Dit zouden ook acteurs kunnen zijn die samenwerken met de spelleider. Even later zien we een spelleider en zijn kameraad ineens in sneltreinvaart alles opruimen en onschuldig weg lopen: er rijdt politie langs. Illegaal ‘spel’ dat er op gericht is om toeristen op te lichten. Niet aan mee doen!

Cultureel Rimini

We merkten de eerste dag in Rimini dat door teveel bewolking en frisse wind een stranddag ook hier in de zomer geen garantie is. Massatoerisme is een begrip waarmee je Rimini goed kunt omschrijven, zo zie je kilometers lang betaalde strandbedden op het strand. Toen we aan de mevrouw van het strandbeddenverhuurbedrijf vroegen naar de tarieven dachten we even of ze dacht dat we het hele strand wilden kopen. Commerciële prijzen (€ 25 voor twee dagen twee personen), zonder dat er in de buurt een mogelijkheid is om zonder bedje je strandhanddoek neer te leggen. Change of plans dus. Rimini wordt tekortgedaan door te stellen dat het alleen een uitgaansbadplaats is. Zo is het historische centrum in de 2e eeuw v. C. al gesticht door de Romeinen en daar zijn daar nu nog overblijfselen van te zien. Vanwege het weer zijn we naar het centrum geweest waar we gegeten hebben op het Piazza Tre Martiri. Verder hebben we ons culturele dagje in Rimini doorgezet door de Boog van Augustus, Ponte di Tiberio en Tempio Malatestiano te bekijken. Een prima oplossing voor een dag met minder weer, morgen hopelijk wel een stranddag!

CityMaps2Go

Aan de boulevard bevinden zich vooral veel eetgelegenheden. Dit en nog veel meer weten we o.a. dankzij CityMaps to Go, een gratis App waarmee kaarten van steden, regio’s en landen gedownload kunnen worden en vervolgens zonder internetverbinding kunnen worden geraadpleegd, inclusief goed werkende GPS. De applicatie bezit tevens een groot assortiment aan bezienswaardigheden, horecagelegenheden en openbaar vervoer haltes (allen met zoekfunctie). Een aanrader voor elke reiziger.

Uitgaansplek

Uitgaan in Rimini

In tegenstelling tot een dag eerder laat het weer vandaag wel toe om een middag op het strand te genieten van de zon! Ze zijn dan duurbetaald, maar de bedjes + parasol maken het strandleven wel comfortabel. Van 11 tot 4 uur verblijven we op het strand, waar Max ook de ruige zee trotseert. De strandwacht fluit voortdurend naar mensen in de zee die te ver dreigen te gaan in deze weersomstandigheden. Er is ook niet voor niets een rode vlag gehesen. Omdat het vandaag 7 augustus is en we 6,5 jaar samen zijn, willen we dit graag vieren in het uitgaansgedeelte van Rimini. Wij dachten van tevoren dat je in Rimini zou omkomen van de clubs, maar dit valt vies tegen. Rimini is groter dan verwacht en bestaat grotendeels uit drie delen:

1. Het historische centrum waar we gister naartoe waren.
  2. Het toeristische strandgedeelte waar ons hotel gevestigd is.
  3. Het uitgaansgedeelte waar jongeren van georganiseerde reizen verblijven.

Dit derde deel is overigens wel levendig maar veel minder uitgebreid met nachtclubs dan andere feestbestemmingen. Uiteindelijk belanden we in de Carnaby Club, een sterk Duits georiënteerde club met een lijpe gothic als DJ. Ah fijn, de club is best oké en bestaat uit drie verdiepingen met elk een eigen muziekstijl. De club is goed gevuld door Duitse tieners, maar we zijn allang blij dat het is gaan leven (op de zondagavond). De lokale bus brengt ons langs 11 haltes naar het hotel, dat aan dezelfde lange straat gelegen is. We hebben ons 6,5 jarig jubileum en de partyplace Rimini eer aan gedaan.

Conclusie Rimini

Het was fijn dat een dergelijke badplaats op de route aanwezig was tussen twee steden die we graag wilden zien: Milaan en Florence. Hier konden we uitrusten en van het strand genieten. Het was ook leuk dat we hier in een discotheek ons 6,5 jaar samen zijn konden vieren. Een pluspunt van Rimini als badplaats is dat het een opvallend leuk historisch centrum heeft waar veel steden jaloers op zouden zijn. Verder heeft Rimini niet zoveel meer te bieden, als feestbestemming is het geen aanrader, want daarvoor is de plaats gewoonweg te groot en liggen de clubs te ver van elkaar vandaan. Ook als strandvakantie zouden wij hier niet nog een keer naartoe gaan, te massaal, te toeristisch en te duur.

Drie sterren

✅ Naast traditionele badplaats bezit Rimini ook een historisch centrum met onverwachts veel bezienswaardigheden.

✅ Levendige boulevard met tal van uitgaansgelegenheden en goedkope eettentjes.

❌⁠⁠⁠⁠ Massatoerisme tekent het strandbeeld met oneindig veel dure strandbedjes naast elkaar.

❌⁠⁠⁠⁠ De typische sfeer die hoort bij een feestbestemming ontbreekt doordat de uitgaanswijken ver uit elkaar liggen.

❌⁠⁠⁠⁠ De drukte trekt niet altijd het leuke publiek.

TIP: Rimini staat bekend om de stranden en clubs, maar bezoek ook een middagdagje het historische centrum, zeker de moeite waard!

Foto's Rimini

Gelukkig hebben we de foto's nog!

Bekijk hier ons fotoalbum van Rimini. Gebruik van foto's is toegestaan mits netjes aan bronvermelding wordt gedaan. Interesse in de foto's zonder merknaam? Neem alsjeblieft contact met ons op.